Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/18329
Title: | Трансформація освіти: теоретичний та практичний виміри |
Authors: | Мошинська, О.Ю. |
Keywords: | освіта людина трансформація криза освіти інновації education person transformation crisis of education innovation |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Мошинська О. Ю. Трансформація освіти: теоретичний та практичний виміри / О. Ю. Мошинська // The scientific heritage. – 2020. – № 45, p. 3. – С. 44–47. |
Abstract: | В статті аналізується трансформація освіти як виклик сьогодення. Вона є однією з освітніх стратегій, що спрямована на розробку і здійснення такої моделі освіти, яка буде побудована на підставі нових освітніх парадигм. Колишнє парадигмальне трактування освіти як єдиного за змістом і формою для усіх суб’єктів навчання сьогодні себе не виправдовує. Трансформація по-перше спрямована на подолання кризи освіти, по друге – на інноваційність, по-третє започатковує принцип сприяття, злагоди в освітніх практиках, четверте - налаштована на здійснення імператива «не знання задля знань, а знання для життя», п’яте - подолати інтерпретацію освіти як закритого дисциплінарного простору. Аналізується трансформація як оновлення освітніх знань, їх життєво-практичний сенс. В цьому аспекті наводяться результати тестування за 2019 рік. Вони дозволяють зазнати їх девальвацію. Подано позитивні та негативні наслідки технологізації освіти, що стає підставою появи технозалежної людини в освітньому просторі. Ця обставина вимагає переосмислення технологій навчання. Подано з’ясування дихотомій освіта – комерціалізація, освіта - товар, освіта – послуги. Трансформація розглядається як запровадження інноваційних освітніх технологій. |
Description: | The transformation of education as a challenge of modern time is analyzed in the article. It is one of the educational strategies aimed at implementing and developing such a model of education, which is constructed on the basis of new educational paradigms. The past educational paradigms of interpreting education as a unified in content and form for all subjects of education today are not justified. Firstly, the transformation is aimed at over-coming the crisis of education, secondly, at innovativeness, thirdly at the introduction of the principle of complicity, reciprocity of educational practices, fourthly, at the imperative “knowledge not for the sake of knowledge, but knowledge for life”, fifthly, to promote openness of education as opposed to a disciplinary, closed process. The transformation is analyzed as an update of knowledge as a vital and practical meaning. In this sense, the test results of 2019 are presented. They allow to see the trend of devaluation of knowledge. The positive and negative consequences of the technological development of education, the emergence of a technologically dependent person in the educational space are presented, which undoubtedly affects the rethinking of educational technologies. The dichotomies of education - commercialization, education - goods, education - services are considered. Transformation is seen as the introduction of innovative technologies in education. |
URI: | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/18329 |
Appears in Collections: | Наукові статті кафедри іноземних мов № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Moshinska_44-47--45.pdf | 572.58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.