Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/18867
Название: | Основна гімнастика як ефективний засіб збагачення рухового досвіду юних спортсменів |
Авторы: | Дейнеко, А.Х. Луценко, Л.С. Петров, Д.О. |
Ключевые слова: | основна гімнастика юні спортсмени засоби фізичні вправи рухові дії основная гимнастика юные спортсмены средства физические упражнения двигательные действия basic gymnastics young athletes tools exercise motor actions |
Дата публикации: | 2021 |
Издательство: | Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова |
Библиографическое описание: | Дейнеко А. Х. Основна гімнастика як ефективний засіб збагачення рухового досвіду юних спортсменів / А. Х. Дейнеко, Л. С. Луценко, Д. О. Петров // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). – Київ, 2021. – Вип. 4. – С. 39–42. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.4(134).10 |
Аннотация: | У статті проаналізовано й узагальнено питання збагачення рухового досвіду юних спортсменів у контексті використання засобів основної гімнастики. Показано, що у зв’язку із постійним внутрішнім розвитком гімнастика є потужним та універсальним засобом впливу на рухову діяльність людини за рахунок великої кількості різноманітних фізичних вправ. Висвітлено, що основна гімнастика пройшла складний шлях історичного розвитку та виникла як продовження шведського (загально-розвивального) напряму у розвитку гімнастики, а її засновником вважається датчанин Нільс Бук. Зазначено, що основна гімнастика спрямована на всебічний розвиток і зміцнення організму спортсменів, на оволодіння загальними основами рухів (формування школи рухів), на виховання фізичних, моральних і вольових якостей, необхідних у всіх областях діяльності людини. Підсумовано, що чим більшою кількістю різноманітних рухових навичок володіє юний спортсмен, тим легше і швидше він є придатним до вивчення нових рухових дій. В статье проанализированы и обобщены вопросы обогащения двигательного опыта юных спортсменов в контексте использования средств основной гимнастики. Показано, что в связи с постоянным внутренним развитием гимнастика является мощным и универсальным средством воздействия на двигательную деятельность человека за счет большого количества разнообразных физических упражнений. Освещены, что основная гимнастика прошла сложный путь исторического развития и возникла как продолжение шведского (обще-развивающего) направления в развитии гимнастики, а ее основателем считается датчанин Нильс Бук. Указано, что основная гимнастика направлена на всестороннее развитие и укрепление организма спортсменов, на овладение общими основами движений (формирование школы движений), на воспитание физических, моральных и волевых качеств, необходимых во всех областях деятельности человека. Подведены, что чем большим количеством разнообразных двигательных навыков обладает юный спортсмен, тем легче и быстрее он пригоден к изучению новых двигательных действий. |
Описание: | The article analyzes and summarizes the issue of enriching the motor experience of young athletes in the context of basic gymnastics usage. It is shown that due to the constant internal development, gymnastics is a powerful and universal means of influencing human motor activity through a large number of different physical exercises. It is highlighted that basic gymnastics has passed a difficult path of historical development and arose as a continuation of the Swedish (general development) direction in the development of gymnastics, and its founder is considered to be the Dane Nils Buk. It is noted that basic gymnastics is aimed at the comprehensive development and strengthening of the human body, its mastery of the general principles of movement (formation of a school of movements), the education of physical, moral and volitional qualities necessary in all areas of human activities. The traditional means are the following groups of exercises: marching - joint actions in the order that promote the education of organization and discipline, accustom to joint organized actions, form the correct posture, make it more fit, agile, slender; applied - walking, running, simple jumps, throwing, climbing, carrying loads, balance exercises; general developmental, allowing a person to master such motor skills that he can use to build motor actions of any complexity; free - combinations of different gymnastic exercises in combination with elements of acrobatics and choreography; the simplest acrobatic - combining acrobatic jumps and balancing exercises, including static positions, as well as basic rhythmic gymnastics exercises, exercises in hanging and projectile stops, dance movements, games and relay races. It has been established that the more various motor skills a young athlete has, the easier and faster it is possible to teach him new motor actions. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/18867 https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.4(134).10 |
ISSN: | 2311-9012 |
Располагается в коллекциях: | Наукові статті кафедри фізичного виховання № 2 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Petrov_39-42.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.