Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/7584
Назва: | Форми участі населення у контролі за владою |
Інші назви: | Формы участия населения в контроле за властью Forms of popular participation in the control of the government |
Автори: | Ткаченко, Є.В. |
Ключові слова: | публічна влада конституційна держава демократія контроль за владою форми контролю за владою публичная власть конституционное государство демократия контроль за властью формы контроля за властью public authority constitutional state democracy control of power forms of control over the government |
Дата публікації: | 2013 |
Бібліографічний опис: | Ткаченко Є. В. Форми участі населення у контролі за владою / Є. В. Ткаченко // Державне будівництво та місцеве самоврядування : зб. наук. пр. – Харків, 2013. – Вип. 26. – С. 81–94. |
Короткий огляд (реферат): | Стаття присвячена дослідженню такої правової категорії, як контроль за владою та форми його здійснення у демократичному суспільстві. У роботі розглянуто питання значення громадського контролю за владою в умовах конституційної держави, наведено та проаналізовано основні форми контролю за владою. У роботі наголошується, що громадський контроль – це здійснювана в особливому процедурному порядку діяльність спеціальних суб’єктів (органів державної влади, інститутів громадянського суспільства, окремих громадян) щодо перевірки, оцінки якості державного управління, дотримання прав і свобод людини на предмет відповідності конституційним вимогам реалізації своїх повноважень в межах Конституції та законів України. Статья посвящена исследованию такой правовой категории, как контроль за властью и его значение в демократическом обществе. В работе рассмотрены функции конституционного государства, приведены и проанализированы основные принципы демократического государства, устанавливается значение контроля за властью на пути демократической трансформации государства. Сущность общественного контроля за властью заключается в деятельности гражданского общества по установлению основных направлений внутренней и внешней политики государства, контроля, участия в решении всех важнейших вопросов на любом уровне управления и реальном влиянии на властные решения. Именно сильное гражданское общество, а не государство является гарантом становления и развития демократических институтов. |
Опис: | The article deals with a legal category as the control of the government and its importance in a democratic society. The paper discusses the function of the constitutional state, are presented and analyzed the basic principles of a democratic state, is set to control the power of the democratic transformation of the state. The constitutional system of control of power should be viewed in two ways broad and narrow. In a narrow sense, the constitutional system of control in Ukraine is directly provided by the Constitution of Ukraine and laws of Ukraine’s system of distribution of powers between constitutional control by public authorities. In a broad sense, constitutional control system includes not only the features of the supervisory authority of higher public authorities, but also the feasibility of controls by the people, civil society and individual citizens. There is control of power provides two different levels of action on the one hand, an action that uses the power of the state itself, on the other hand, the action is an expression of civic engagement. The essence of public control over the power lies in the activities of civil society to establish a domestic and foreign policy, supervision, participation in all major issues at all levels of management and the real impact on the power solutions. It was a strong civil society, not the state, is the guarantor of the formation and development of democratic institutions. The main feature of social control is that of controlling the activities of public authorities control can only be called with a considerable degree of conditionality, as in the work of many of them are no mandatory attributes of control – the right to interfere in the operational activities under control, and the right to bring the perpetrators to legal liability. Therefore, public control over the authorities can call or indirect control. The subjects of direct or internal control over power is the people, the territorial communities, political parties, socio-political movements, human rights organizations, other associations of citizens, citizens, foreigners and stateless persons. As the modern history of the transformation of the political regimes in the post-socialist countries shows, that the peaceful civil disobedience may be the most effective means to deal with authoritarian and totalitarian regimes. Forms of civil disobedience could be strikes, boycotts, mass demonstrations, public access, and the like. It is noted that current trends in the development of democratic countries are characterized by a broad process of decentralization and deconcentration of public power. That is, the transmission of a wide range of powers to address local issues from the central government to local government allows democracies to avoid excessive concentration of power and restart the central government’s problems of local communities. It is a real and strong local self-government is one of the main means of decentralization of power and that the necessary mechanism that their legitimate activities may limit the absoluteness of the central government. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/7584 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові статті кафедри конституційного права |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Tkachenko_81.pdf | 222.29 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.