Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19151
Title: Improving the special physical training of gymnasts in sports aerobics at the initial training stage
Authors: Artemieva, Galyna
Bodrenkova, Inna
Moshenska, Tetiana
Keywords: спортивна аеробіка (аеробна гімнастика)
спеціальна фізична підготовка
фізичні якості
етап початкової підготовки
спортивная аэробика (аэробная гимнастика)
специальная физическая подготовка
физические качества
начальный этап подготовки
sports aerobics (aerobic gymnastics)
special physical training
physical qualities
initial training stage
Issue Date: 2019
Publisher: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого
Citation: Artemieva G. Improving the special physical training of gymnasts in sports aerobics at the initial training stage / G. Artemieva, I. Bodrenkova, T. Moshenska // Slobozhanskyi herald of science and sport. – 2019. – Vol. 7, № 5. – P. 4–7. - DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3595956
Abstract: На світовому майданчику загострюється конкуренція, ускладнюється змагальна діяльність, вимоги до виконавців підвищується кваліфікація спортсменів, висуваються особливі вимоги до рівня спеціальної фізичної підготовленості гімнасток, і перемогти стає все важче. З’являються нові проблеми, які пов’язують із процесом провідні експерти багаторічної спортивної підготовки. Зараз у спортивній аеробіці (аеробна гімнастика) стоїть проблема розвитку спец фізичні якості спортсменів, починаючи з етапу початкової підготовки. Також розглядаються питання вибору адекватних засобів і методів не були достатньо вирішені, їх раціональне поєднання в навчальному процесі з урахуванням специфіки змагальна діяльність цього виду спорту, сучасне суддівство та завдання цього етапу. Мета: теоретично розробити та експериментально обґрунтувати методику удосконалення спеціальної фізичної підготовки гімнасток зі спортивної аеробіки на початковому етапі підготовки. Матеріал і методи: комплекс методів наукового дослідження (педагогічні методи дослідження та методи мат була використана статистика). В експериментальній частині взяли участь 32 спортсмени (7–8 років, дівчата). Було сформовано дві групи (контрольна – 16 дівчат, а основна – 16 дівчат). Результати: шляхом використання експериментальної методики, підбору засобів та оптимального поєднання навантажень, врахування Враховуючи вікові особливості юних спортсменів, отримано підвищення фізичної працездатності, фізичної та функціональної підвищилася підготовленість гімнасток основної групи. Висновки: розроблена методика удосконалення спеціальної фізичної підготовки гімнасток 7–8 років, які займаються у спортивній аеробіці (аеробна гімнастика), забезпечує зростання фізичних можливостей спортсменів, вирішує основні завдання етапу навчання, виходячи зі специфіки рухової діяльності, сенситивних періодів розвитку фізичних якостей у цій форму спорту, сприяє всебічному фізичному розвитку, комплексній фізичній підготовленості, закладенню спец функціональна база для ефективної технології навчання.
Конкуренция на мировой площадке усиливается, соревновательная деятельность усложняется, требования к исполнению повышается квалификация спортсменов, к уровню специальной физической подготовленности предъявляются особые требования. гимнастки, и побеждать становится все труднее. Появляются новые проблемы, которые ведущие специалисты связывают с процессом многолетней спортивной подготовки. Сейчас в спортивной аэробике (аэробной гимнастике) стоит задача развития специальных навыков, физические качества спортсменов, начиная с начального этапа подготовки. А также вопросы выбора адекватных средств и методов. не были в достаточной степени решены их рациональное сочетание в тренировочном процессе с учетом специфики тренировочного процесса. Соревновательная деятельность этого вида спорта, современное судейство и задачи данного этапа. Цель: теоретически разработать и экспериментально обосновать методику совершенствования специальной физической подготовки. гимнастов по спортивной аэробике на начальном этапе подготовки. Материал и методы: комплекс научно-исследовательских методов (педагогических методов исследования и математических методов). статистика). В экспериментальной части приняли участие 32 спортсмена (7–8 лет, девушки). Были сформированы две группы (контрольная - 16 девушек, а основная - 16 девушек). Результаты: за счет использования экспериментальной методики, подбора средств и оптимального сочетания нагрузок с учетом с учетом возрастных особенностей юных спортсменов получена прибавка физической работоспособности, физической и функциональной повысилась подготовленность гимнасток основной группы. Выводы: разработана методика совершенствования специальной физической подготовки гимнасток 7–8 лет, занимающихся. в спортивной аэробике (аэробная гимнастика) обеспечивает рост физических возможностей спортсменов, решает основные задачи тренировочного этапа, исходя из специфики двигательной активности, чувствительных периодов развития физических качеств в этом занятия спортом, способствует всестороннему физическому развитию, комплексной физической подготовленности, закладке специфической функциональная база для эффективных обучающих технологий.
Description: Competition is intensifying on the world platform, competitive activity is becoming more complex, requirements for the performing skills of athletes are being raised, special requirements are being placed on the level of special physical fitness of gymnasts, and it is becoming increasingly difficult to win. There are new problems that leading experts associate with the process of many years of sports training. Now in sports aerobics (aerobic gymnastics) there is the problem of developing special physical qualities of athletes, starting from the initial training stage. Also, the issues of selecting adequate means and methods have not been sufficiently resolved, their rational combination in the training process, taking into account the specificity of the competitive activity of this sport, modern refereeing and tasks of this stage. Purpose: theoretically develop and experimentally substantiate the methodology for improving the special physical training of gymnasts in sports aerobics at the initial training stage. Material & Methods: a complex of scientific research methods (pedagogical research methods and methods of mathematical statistics) was used. 32 athletes (7–8 years old, girls) took part in the experimental part. Two groups were formed (control – 16 girls, and the main – 16 girls). Results: through the use of an experimental technique, selection of funds and the optimal combination of loads, taking into account the age characteristics of young athletes, an increase in physical performance was obtained, the physical and functional preparedness of the gymnasts of the main group increased. Conclusions: the developed methodology for improving the special physical training of gymnasts 7–8 years old, who are engaged in sports aerobics (aerobic gymnastics), ensures the growth of physical capabilities of athletes, solves the main tasks of the training stage, based on the specifics of motor activity, sensitive periods of development of physical qualities in this form sports, contributes to comprehensive physical development, integrated physical preparedness, the laying of a specific functional base for effective of learning technology.
URI: https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/19151
https://doi.org/10.5281/zenodo.3595956
ISSN: 2311-9012
Appears in Collections:Наукові статті кафедри фізичного виховання № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4-7.pdf249.54 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.