Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19098
Title: Художньо-стилістичне використання нетрансформованих сталих висловів в українській поезії к. XX - поч. XXI століть
Authors: Шумейко, Олена Анатоліївна
Keywords: комічне
іронія
самоіронія
гумор
фразеологізм
семантика
лексема
поетична мова
комическое
ирония
самоирония
юмор
фразеологтзм
поэтический язык
comic
irony
self-irony
humor
phraseology
semantics
lexeme
poetic language
Issue Date: 2018
Publisher: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого
Citation: Шумейко О. А. Художньо-стилістичне використання нетрансформованих сталих висловів в українській поезії к. XX - поч. XXI століть / О. А. Шумейко // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологія. – 2018. – Вип. 1, ч. 2. – С. 246–249.
Abstract: У статті схарактеризовано мовні механізми творення комічного, пов’язані з нетрансформованими сталими висловами. Поетична мова означеного періоду продовжує одну з характерних традицій творення комічного через зіткнення і смислову взаємодію різностильових за своїм забарвленням фразеологізму і контексту, що спостерігаємо в художній практиці. Найчастіше ефект комічного спричинює контрастивна взаємодія поетичного контексту з народнорозмовним сталим висловом.
В статье охарактеризованы языковые механизмы создания комического, связанные с нетрансформированными устойчивыми сочетаниями. Поэтический язык определенного периода продолжает одну из характерных традиций создания комического через столкновение и смысловое взаимодействие разностилевых за своей окраской фразеологизма и контекста что наблюдается в художественной практике. Чаще всего эффект комического создает контрастивное взаимодействие поэтического контраста с народноразговорным устойчивым сочетанием.
Description: The article describes the linguistic creation mechanisms of the comic, associated with, non-reformed constant expressions. The poetic language of this period continues one of the characteristic traditions of the creation of a comic through the collision and semantic interaction of the different-colored by the color ofphraseology and context that we observe in the artistic practice. The conceptual point of intersection of two different levels of phenomena - phraseology and lyrics - is their anthropocentric nature. Therefore, it seems logical to use productive use by Ukrainian poets of phraseologisms whose semantics are connected with the theme of human existence. In the sphere ofpoetic image falls the author himself as an object of artistic reflection, self-esteem. Often, the comic effect causes the contrastive interaction of the poetic context with the popular conversational constant expression. In the analyzed poetry, it is particularly perceptible to rethink and deny many of the traditional assessments that have emerged in Soviet reality regarding certain social events, ideals, and the like. This rethinking is mostly ironic. The irony itself as a component of the content structure of the poetic text is expressed through non-translated phraseologisms, which, in appropriate contexts, function as peculiar markers ofgradual semantics. In this case, the gradation of the ironic imagery can go in two directions: from phraseology to the further context and, conversely, from the context to the phraseologism, which in this case is the culmination point of verbal imagery. In some cases, the phraseologism acts as a header sign of the ironic nature of the semantics of the whole work.
URI: https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/19098
ISSN: 2311-9012
Appears in Collections:Наукові статті кафедри культурології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
246-249.pdf413.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.