Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19097
Назва: | Мовні засоби творення комічного: неологізми |
Автори: | Шумейко, О.А. |
Ключові слова: | неологізм гумор іронія сатира сарказм комічний ефект неологизм юмор ирония комический эффект neologism humor irony satire sarcasm comic effect |
Дата публікації: | 2017 |
Видавець: | Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого |
Бібліографічний опис: | Шумейко О. А. Мовні засоби творення комічного: неологізми / О. А. Шумейко // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологічна. – 2017. – Вип. 64, ч. 2. – С. 192–195. |
Короткий огляд (реферат): | Традиційним для художньої стилістики кінця XX cm. є застосування неологізмів. Характерна особливість їх використання в поетичній мові досліджуваних авторів полягає в експресивності створених індивідуально-авторських образів, що підсилює комічну оцінку реалій. Серед авторських новотворів багато складних назв, компоненти яких містять виразне оцінне значення. Уживання складних слів-образів, що є логічно змістовними замінниками словосполучень, порівняльних зворотів, зумовлене естетичними настановами того чи іншого автора, своєрідністю його творчої манери, особливостями художнього мислення. В статье охарактеризованы языковые механизмы создания комического, связанные с поэтическими новообразованиями. Традиционным для художественной стилистики конца XX в. является употребление неологизмов. Характерная особенность их использование в поэтическом языке исследуемых авторов состоит в экспрессивности созданных индивидуально-авторских образов, что усиливает комическую оценку реалий. Среди авторских новообразований много сложных названий, компоненты которых содержат выразительное оценочное значение. Употребления сложных слов-образов, являющихся логически содержательными заместителями словосочетаний, сравнительных оборотов, обусловлено эстетическими установками того или иного автора, своеобразностью его творческой манеры. |
Опис: | The article describes the creation of the comic language mechanisms associated with poetic tumors. Traditional artistic style of the late twentieth century is the use of neologism. A characteristic feature of the use of poetic language study authors is to create individual expressiveness-copyright images that enhances the comic assessment of realities. Among the many complex tumors copyright titles whose components contain expressive estimated value. The use of sophisticated word-images that are logically meaningful phrases substituents, comparative revolutions, due to the aesthetic attitudes of a particular author, originality of his creative manner. Creating comic poetic neoplasms associated with potential to explicate these units humorous assessment. Given the general trends of poetic language of the late twentieth century to create a Comic effect is often used neologisms. Different expressions comicfigure because of the emergence oflanguage units, even nothaving appropriate stylistic overtones, resulting copyright modifications become ironic, satirical or sarcastic sound. To express the comic poets turn to various means of creating poetry tumors. By way of creating tumors secrete several varieties, including: 1) semantic neoplasms, based on a rethinking of canonical words, use them with the new value; 2) the derivation, which emerged as a result of morphological methods of creating words; 3) lexical and syntactic formed by a collection of one word of two or more tokens. Occasional seen as a powerful means of expression. The presence or absence of expressive evaluation of a new word depends on severalfactors: the context, semantic and stylistic compatibility or nespoluchuvanosti formative elements of character lexical meaning motivating the base, emotional and stylistic coloring affixes. Copyright neoplasms are based on models that exist in literary language. In fiction they have different stylistic features (as created to achieve certain expressive and 'stylistic effect).. This effect occurs primarily because the reader himself comprehends the process of creating new words, for each occasional formation - a previously unknown, unusual combination ofstructural word or morpheme words. The degree of expressiveness occasional formation depends not only on its novelty and contextual environment. The semantics of words and meaning additional increase of poetry .defined context. Especially significant impact in determining the context semantics occasional formations, since most of them, either ambiguous or has only a conditional value and context it may specify. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/19097 |
ISSN: | 2311-9012 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові статті кафедри культурології |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
192-195.pdf | 673.79 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.