Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19084
Title: Зарубіжний досвід запровадження інституту префекта та його значення для України
Authors: Лялюк, Олексій Юрійович
Петренко, Ігор Володимирович
Keywords: префект
воєвода
децентралізація влади
рrefect
voivode
decentralization of power
Issue Date: 2020
Publisher: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого
Citation: Лялюк О. Ю. Зарубіжний досвід запровадження інституту префекта та його значення для України / О. Ю. Лялюк, І. В. Петренко // Проблеми законності : зб. наук. пр. – Харків, 2020. – Вип. 148. – С. 26–35. DOI: https://doi.org/10.21564/2414-990x.148.189074.
Abstract: Статтю присвячено дослідженню інституту префекта в європейських країнах та в Україні. Увагу зосереджено на повноваженнях, які виконують префекти у Франції, Польщі, Румунії та Україні. Зроблено висновок про те, що очікувана реформа у цій сфері передбачає створення інституту префектів, до компетенції яких належить насамперед здійснення нагляду за дотриманням конституційних норм і вимог чинного законодавства України.
Description: The article is devoted to the study of the prefect Institute in European countries and in Ukraine. Attention is focused on the powers exercised by prefects in France, Poland, Romania and Ukraine. It is determined that the Institute of the prefect in Ukraine is represented only at the legislative level, namely the Law of Ukraine “About modification of the Constitution of Ukraine (concerning decentralization)” №2598 of 13.12.2019 and the Law of Ukraine “About prefects” of 16.11.2015, which in accordance with the Constitution of Ukraine determines the organization and procedure of activity of prefects, but given the date of its last edition, needs to be updated in the key of future changes to the Basic Law of Ukraine. According to the updated version of the draft law “ About modification of the Constitution of Ukraine (concerning decentralization)” № 2598 of 13.12.2019, the prefect is the representative of the state in districts and regions and in the city of Kiev, they are appointed and dismissed by the President of Ukraine on the proposal of the Cabinet of Ministers of Ukraine. In comparison with the last edition of this bill, the prefect received somewhat expanded powers due to the right to make representations to the President of Ukraine on the suspension of the act, which does not meet the Constitution of Ukraine.
URI: https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/19084
https://doi.org/10.21564/2414-990x.148.189074
ISSN: 2311-9012
Appears in Collections:Наукові статті кафедри державного будівництва

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
26-35.pdf270.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.