Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19074
Title: Тлумачення передвиборчої агітації та форми її здійснення суб’єктами виборчого процесу
Authors: Стешенко, Т.В.
Вертегел, Є.П.
Куртіш, Л.А.
Keywords: вибори
передвиборча агітація
форми передвиборчої агітації
elections
election campaigning
concept of election campaigning
Issue Date: 2020
Publisher: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого
Citation: Стешенко Т. В. Тлумачення передвиборчої агітації та форми її здійснення суб’єктами виборчого процесу / Т. В. Стешенко, Є. П. Вертегел, Л. А. Куртіш // Юридичний науковий електронний журнал : електрон. наук. фах. вид. – 2020. – № 7. – С. 65–69. – DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2020-7/15.
Abstract: Виборче законодавство України – це комплексний міжгалузевий правовий інститут, оскільки за умови єдиного предмета правового регулювання він охоплює норми різних галузей права. За останні роки в Україні відбулося значне оновлення виборчого законодавства, спрямоване на розвиток демократичних принципів самих виборів, уточнення правового статусу учасників виборчого процесу, недопущення використання так званих брудних виборчих технологій, посилення громадського контролю за перебігом і результатами виборів, забезпечення об’єктивного й неупередженого ставлення до всіх суб’єктів виборчої кампанії. Статтю присвячено висвітленню однієї з актуальних тем конституційного права та державного будівництва – виборів, виборчого процесу та одного з етапів виборчого процесу передвиборчої агітації. Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади українським народом. Сучасний політико-правовий розвиток в Україні супроводжується зміною демократичних інститутів, що викликає потребу юридичного закріплення нових стандартів виборчого законодавства країни. Передвиборча агітація як стадія виборчого процесу, від проведення якої, безумовно, залежить волевиявлення громадян, піддається змінам найчастіше. Дослідження проблеми регулювання передвиборчої агітації в конституційно-правовій та політологічній площині особливо актуальним є саме під час проведення виборів. Передвиборча агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) – суб’єктів виборчого процесу. Передвиборча агітація може здійснюватися в будь-якій формі та будьякими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Description: Modern political and legal development in Ukraine is accompanied by a change of democratic institutions, which necessitates the legal confirmation of new standards of electoral legislation of the country. The expression of the will of the citizens depends on holding, of course election campaigning as a stage of the election process which is subject to change most often. The informational support and agitation are called: 1) to guarantee the free right of candidates to express their political will; 2) to ensure a broad consensus between political forces; 3) ensure a balance of interests between political parties (party organizations), candidates from parties, voters in the media. The purpose of this article is to study the concept of “election campaigning” as a stage of the election process, to establish the essence of this category, to determine its specificity and place among other stages of the election process. It is also an important task to highlight the forms of “election campaigning”, its legal regulation, as well as the responsibility for violation the order of election campaigning. The issue of interpretation of the concept of election campaigning in the modern legal literature has different approaches. The analysis of scientific works on the nature of election campaigning allows to identify several approaches to its interpretation: 1) subjective and institutional approach articulates the concept of “election campaigning” as a body of participants of the election process, entering into legal relations in connection with the implementation of information activity to encourage voters to vote for or against candidates; 2) political and functional approach articulates the essence of the category “election campaigning” as a part of political campaigning, one of the means of political influence and an instrument in the fighting of political parties, which should encourage voters to such electoral behaviour that responds the political interests of certain subjects of the election process.
URI: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2020-7/15
https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/19074
ISSN: 2311-9012
Appears in Collections:Наукові статті кафедри державного будівництва

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
65-69.pdf381.71 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.