Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/18886
Название: Нормативно-правові підстави надання Верховною Радою України доручень Кабінету Міністрів України
Авторы: Погребняк, Н.С.
Ключевые слова: Верховна Рада України
Кабінет Міністрів України
доручення
постанова
законопроект
Верховная Рада Украины
Кабинет Министров Украины
поручение
постановление
законопроект
Verkhovna Rada of Ukraine
Cabinet of Ministers of Ukraine
instruction
resolution
draft law
Дата публикации: 2018
Издательство: видавництво «Право»
Библиографическое описание: Погребняк Н. С. Нормативно-правові підстави надання Верховною Радою України доручень Кабінету Міністрів України / Н. С. Погребняк // Державне будівництво та місцеве самоврядування : зб. наук. пр. – Харків, 2018. – № 36. – С. 174–188.
Аннотация: У статті автор на основі формально-юридичного та порівняльно-правового методу досліджує підстави та порядок визначення парламентом у постановах завдань уряду. З’ясовує наявність у чинному законодавстві нормативно визначеної можливості давати Верховною Радою України доручення Кабінету Міністрів України на розробку проектів законів. Автор, враховуючи самостійний статус обох суб’єктів законодавчої ініціативи, приходить до висновку про необхідність теоретичного вдосконалення поняття доручення і внесення відповідних змін до окремих законів України.
В статье автор на основе формально-юридического и сравнительно-правового метода исследует основания и порядок определения парламентом в постановлениях задач правительству. Выясняет наличие в действующем законодательстве нормативно определенной возможности давать Верховной Радой Украины поручения Кабинету Министров Украины на разработку проектов законов. Автор, учитывая самостоятельный статус обоих субъектов законодательной инициативы, приходит к выводу о необходимости теоретического усовершенствования понятия поручении и внесения соответствующих изменений в отдельные законы Украины.
Описание: In the article the author notes that there are unresolved theoretical and practical aspects of the content of the Parliament’s resolutions. In particular, this work, on the basis of formal legal method analyzes the situation as to legal regulation of the possibility of the Verkhovna Rada of Ukraine to provide instructions to the Cabinet of Ministers of Ukraine regarding working out draft laws. It was found out that the issue raised is not governed by the Laws of Ukraine “On the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada of Ukraine”, “On Central Executive Bodies”, “On the Cabinet of Ministers of Ukraine”. The finding is that the Verkhovna Rada of Ukraine gives instructions as to working out and preparing texts of draft laws to the committees and interim special commissions. The Verkhovna Rada of Ukraine also gives instructions to the Chairman and his deputies. At the same time, the law does not specify their content as to their internal organization. Meanwhile, resolutions defining the tasks of the government shall be adopted by the legislative body on the basis of the norms of the Constitution and laws of Ukraine. This is defined by a by-law, namely the Rules of Procedure of the Cabinet of Ministers of Ukraine approved by the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine. But the fact that the relations governed by a by-law do not deprive the Verkhovna Rada of Ukraine of the duty to adopt decisions on the basis of law. So, based on the positive principle of legal regulation of the organization and activities of state authorities in Ukraine, as defined in Article 19, part 2 of of the Constitution of Ukraine, the Verkhovna Rada of Ukraine shall act on the grounds, within the powers and in the manner defined by the Constitution of Ukraine and the laws of Ukraine. The author comes to the conclusion that a draft law is not an act of the Cabinet of Ministers of Ukraine. This statement permits to refer the draft law to an object in respect of which there is a trust relationship under which the trustee (the Cabinet of Ministers of Ukraine) on its own behalf, but in the interests of another person (the beneficiary, the Verkhovna Rada of Ukraine) is obliged to draft a law. At the same time, the government is the author of the draft law, but the Prime Minister of Ukraine does not sign the draft law. That is, the Cabinet of Ministers of Ukraine does not acquire the status of the owner, but only the manager, since it is the developer, and not the entity adopting the law, although at the same time as a subject of legislative initiative it is entitled not only to work out, but also to withdraw the draft law developed by it. This is also confirmed by the impossibility of it signing the law. In addition to the tasks defined in the resolutions of the Verkhovna Rada of Ukraine, the author finds out other normative grounds for working out draft laws by the Cabinet of Ministers of Ukraine and submitting them for consideration by the Verkhovna Rada of Ukraine, namely: upcoming and current plans of drafting laws; tasks determined by acts of the President of Ukraine adopted on the basis of the Constitution of Ukraine and laws of Ukraine; acts of the Cabinet of Ministers of Ukraine and orders of the Cabinet of Ministers of Ukraine. Examples thereof are provided. The analysis of the current legislation leads to the conclusion that most of the resolutions of the Verkhovna Rada of Ukraine contain not instructions to the government (these are rare cases), but recommendations. Such a statement the author explains by the fact that the subjects of legislative initiative are autonomous in the mechanism of check-and-balance system between the legislative and executive branches of government.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/18886
ISSN: 2311-9012
Располагается в коллекциях:Наукові статті кафедри державного будівництва

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Pogrebniak_174-188.pdf447.45 kBAdobe PDFМиниатюра
Просмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.