Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/17919
Title: Robotization of manufacturing process: economic and social problems and legal ways of their solution
Other Titles: Роботизация производственного процесса: экономические и социальные проблемы, правовые пути их решения
Authors: Kostyuchenko, O.E.
Kolesnik, T.V.
Bilous, Z.V.
Tavolzhanskyi, О.V.
Keywords: роботизация
автоматизация
эффективность производства
рабочие места
безработица
местные финансы
работодатель
работник
государство
robotization
automation
efficiency production
workingplaces
unemployment
local finance
employer
employee
state
Issue Date: 2019
Citation: Robotization of manufacturing process: economic and social problems and legal ways of their solution / O. E. Kostyuchenko, T. V. Kolesnik, Z. V. Bilous, O. V. Tavolzhanskyi // Financial and credit activity: problems of theory and practice. – 2019. – Vol. 3, is. 30. – P. 454–462.
Abstract: Обґрунтовано, що зменшення внаслідок роботизації виробничого процесу кількості робочих місць має націлити державу на необхідність перегляду податкової системи та зміни підходів до фінансування вільного доступу громадян до суспільних благ. Роботизація та автоматизація виробничого процесу повинні оподатковуватися, а відповідні кошти спрямовуватися на соціальне забезпечення громадян. Ці кошти мають спрямовуватися відповідно до нещодавно прийнятих законів про професійний, духовний, культурний та фізичний розвиток особистості через створення системи вільного доступу до суспільних благ. Роботизація та автоматизація виробничого процесу повинна бути спрямована на полегшення та покращення життя та здоров’я працівників, зокрема шляхом зменшення робочих місць у небезпечних, шкідливих та важких умовах праці, що вимагає відповідних змін до трудового законодавства. Вільний від робочого часу час, який з’явився завдяки роботизації, автоматизація виробничого процесу повинна бути спрямована на підготовку робітників, а також вона повинна отримати свою нормативну консолідацію. У статті захищені такі основні ідеї: 1) оподаткування роботи роботодавців пропорційно скороченому робочому місцю; 2) формування, розподіл та використання податкових надходжень від роботизації мають бути підпорядковані соціальним цілям, заснованим на принципах "справедливості" та "соціальної функції власності". Кошти від оподаткування роботів повинні бути спрямовані на забезпечення рівнів гідного життя, таких як: освіта, здоров'я, культура, безпека; 3) держави повинні стимулювати первинну роботизацію виробничих процесів, що ведуться в небезпечних, небезпечних та складних умовах праці. Наприклад, виробничі процеси, що проводяться на забруднених шкідливими речовинами місцях; підземні роботи; працювати при низькій або високій температурі; важка робота, пов'язана з підйомом та переміщенням вантажів тощо; 4) сьогодні необхідно реформувати систему освіти та підготовки фахівців відповідно до перспективних потреб ринку праці, де безперервність навчання повинна стати основою для професійного розвитку працівника.
Обосновано, что сокращение из-за роботизации производственного процесса количества рабочих мест должно направить государство на необходимость пересмотра налоговой системы и изменения подходов к финансированию свободного доступа граждан к общественным благам. Роботизация и автоматизация производственного процесса должны облагаться налогом, а соответствующие средства должны быть направлены на социальное обеспечение граждан. Эти средства должны быть направлены в соответствии с недавно принятыми законами о профессиональном, духовном, культурном и физическом развитии личности путем создания системы свободного доступа к общественным благам. Роботизация и автоматизация производственного процесса должны быть направлены на облегчение и улучшение жизни и здоровья работников, в частности, путем сокращения рабочих мест в опасных, вредных и сложных условиях труда, что требует соответствующих изменений трудового законодательства. Свободное от рабочего времени появившееся благодаря роботизации и автоматизации производственный процесс должно быть направлено на обучение работников, а также должно получить свое нормативное закрепление. В статье отстаиваются следующие ключевые идеи: 1) налогообложение работы роботов пропорционально сокращению рабочих мест; 2) формирование, распределение и использование налоговых поступлений от роботизации должно быть подчинено социальным целям, основанным на принципах «справедливости» и «социальной функции собственности». Средства от налогообложения роботов должны быть направлены на обеспечение стандартов достойной жизни, таких как: образование, здравоохранение, культура, безопасность; 3) государства должны стимулировать первичную роботизацию производственных процессов, проводимых в опасных, небезопасных и сложных условиях труда. Например, производственные процессы проводятся на загрязненных вредных веществах на площадках; подземные работы; работать при низких или высоких температурах; тяжелая работа, связанная с подъемом и перемещением грузов и т.д .; 4) сегодня необходимо реформировать систему обучения и подготовки специалистов в соответствии с перспективными потребностями рынка труда, где непрерывность обучения должна стать основой профессионального развития работника.
Description: It is substantiated that the decrease due to the robotization of manufacturing process of the number of working places, should aim the state for the need to revise the tax system and change the approaches to financing free access of citizens to public goods. The robotization and automation of manufacturing process must be taxed, and the appropriate funds should be directed at the social security of citizens. These funds should be directed in accordance with the newly adopted laws on professional, spiritual, cultural and physical development of the individual through the creation of a system of free access to public goods. The robotization and automation of manufacturing process should be aimed at facilitating and improving the lives and health of workers, in particular by reducing the workplaces in hazardous, harmful and difficult working conditions, which requires appropriate changes to labor legislation. Free from work time appeared due to robotization and automation of the manufacturing process should be aimed at the training of workers, and it should also get its regulatory consolidation. There are defended the following key ideas in the article: 1) taxation of roboters' work in proportion to reduced workplaces; 2) the formation, distribution and use of tax revenues from robotization should be subordinated to social goals based on the principles of "justice" and "social function of property". The funds from the taxation of robots should be aimed at ensuring standards of decent life such as: education, health, culture, security; 3) the states should stimulate the primary robotization of manufacturing processes conducted in hazardous, unsafe and difficult working conditions. For example, the manufacturing processes carried out in contaminated with harmful substances in the sites; underground work; work at low or high temperatures; heavy work related to lifting and moving loads etc.; 4) today it is necessary to reform the system of education and training of specialists in accordance with the perspective needs of labor market, where continuity of training should become the basis for professional development of the employee.
URI: http://fkd.org.ua/article/view/179847/180782
https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/17919
Appears in Collections:Наукові статті кафедри кримінології та кримінально-виконавчого права

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kostyuchenko_454-462.pdf417.77 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.