Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/14474
Title: Проблеми співвідношення «заклику» і його «публічності» та їх місце в системі об’єктивних ознак складу злочину
Other Titles: Problems of the correlation between the «appeal» and its «publicity» and their place in the system of objective attributes of the crime
Authors: Рубащенко, М.А.
Keywords: заклик
публічність
публічні заклики
інформаційна дія
предмет злочину
призыв
публичность
публичные призывы
информационное воздействие
предмет преступления
appeal
publicity
public appeals
information action
subject of a crime
Issue Date: 2017
Citation: Рубащенко М. А. Проблеми співвідношення «заклику» і його «публічності» та їх місце в системі об’єктивних ознак складу злочину / М. А. Рубащенко // Юридичний науковий електронний журнал. – 2017. – № 5. – С. 160–163. – Режим доступу: http://lsej.org.ua/5_2017/43.pdf (дата звернення: 02.05.2018).
Abstract: Стаття присвячена проблемним теоретичним та практичним питанням розуміння публічних закликів як наскрізного кримінально-правового поняття. Методами аналізу та синтезу здійснюється співвідношення між «закликом» та його «публічністю» з позиції їх полісемії та синонімії як самостійних понять. Обґрунтовується, що як «заклик», так і його «публічність» з точки зору системи ознак складу злочину характеризують не тільки діяння, а й предмет злочину.
Статья посвящена теоретическим и практическим вопросам понимания публичных призывов как сквозного уголовно-правового понятия. Посредством анализа и синтеза осуществляется соотношение между «призывом» и его «публичностью» как самостоятельными понятиями. Обосновывается, что как «призыв», так и его «публичность» с точки зрения системы признаков состава преступления характеризуют не только деяния, но и предмет преступления.
Description: The article highlights the problematic theoretical and practical issues of understanding public appeals as a through criminal legal term. The author, using methods of analysis and synthesis, made a correlation between the «appeal» and its «publicity» as independent concepts. It is proved that both concepts – the «appeal» and its «publicity», from the point of view of the system of signs of the crime, characterize not only the acts, but also the subject (thing) of the crime. In practice, it is best to start setting up an appeal-subject (thing), and then establish an appeal-action. It is concluded that the appeal (in itself) is not necessarily directed at a certain group of persons; by its content, it is also not necessarily indefinite (general). Meanwhile, the main feature of the appeal is its focus on changing people's behavior; this feature differentiates the appeal from the non-appeal. The author says that the publicity of the appeal should be with the help of two related concepts disclosed: it is the addressee of information impact (the public whose psyche is subject to influence) and the addressee of information influence (the public that actually perceives the appeal). These addressees do not always coincide, but they together a public appeal from a non-public appeal delimit.
URI: http://lsej.org.ua/5_2017/43.pdf
https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/14474
Appears in Collections:Наукові статті кафедри кримінального права № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rubashenko_160-163.pdf1.62 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.