Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/11418
Назва: Проблема безпеки у ранніх формах її усвідомлення
Інші назви: Проблема безопасности в ранних формах ее осознания
Problem of safety of early forms of awareness
Автори: Дзьобань, О.П.
Мануйлов, Є.М.
Ключові слова: безпека
небезпеки
міф
світогляд
ранні релігії
безопасность
опасности
миф
мировоззрение
ранние религии
safety
dangers
myth
world view
early religions
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Дзьобань О. Проблема безпеки у ранніх формах її усвідомлення / О. Дзьобань, Є. Мануйлов // Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. – 2016. – № 2. – С. 40–52.
Короткий огляд (реферат): Показано, що в ранні історичні епохи формувалися характерні уявлення про безпеку, зумовлені сформованим на даному етапі розвитку певним типом світогляду. Міфологічно-язичницькі й ранні релігійні вірування концентрували знання про безпеку, що зароджувались, і успішно виконували функції захисту, регулюючи життя суспільства, забезпечували безпеку й усталеність особистого й соціального буття.
Показано, что в ранние исторические эпохи формировались характерные представления о безопасности, обусловленные сложившимся на данном этапе развития определенным типом мировоззрения. Мифологически-языческие и ранние религиозные верования концентрировали знания о безопасности, что зарождались, и успешно выполняли функции защиты, регулируя жизнь общества, обеспечивали безопасность и устойчивость личного и социального бытия.
Опис: It is displayed that the problem of providing of safety of personality, society and state, flustered thinkers, beginning from ancient epochs. It is underlined that for the philosophical culture of the Ancient World there was characteristic syncretism that for philosophical opinion of those times there was not distributing between the spheres of spiritual activity of man. In ancient times, when a man began to master an environment, basis of its life was made by a fight against the outer world, in which it is necessary to win or to survive. Analyzing the stay in the conditions of threatening reality, a man with the awareness of necessity of own defense began to comprehend dangers which mainly went out from natural surroundings and began wherein elementary knowledge was closed. The special role in explanation of dangerous reality was played by eschatological myths. Subsequent intensive mastering by the man of environment is development of agriculture, put a task it is not simple to survive in the dangerous world of nature, but to get to know and overmaster him with the purpose of achievement of the most comfort terms of life. Myth as special form of world view on the early stage of human history was the syncretism reflection of safety and exposed essence, origin and character of threats of outward things. Vivid presentation of the phenomena of nature and collective life helped a man emotionally to estimate a situation, produce the certain codes of conduct, which allow to attain safety and internal consent of life. Setting harmony between a man and outward things, between society and nature, mythology becomes the original mechanism of providing of safety. Permanent satellite of dangers – fear induced a man to search ways and methods of avoidance of the dangerous state of life and achievement of safety. Exactly fear and requirement in defense is underlying native religions, such as totemism. For a primitive man a totem came forward protective force and in its understanding provided safety.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/11418
Розташовується у зібраннях:Наукові статті кафедри філософії

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Dzeban_Manuylov_40-52.pdf452.83 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.