Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/6703
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКарасюк, В.В.-
dc.date.accessioned2014-11-18T13:10:04Z-
dc.date.available2014-11-18T13:10:04Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.citationКарасюк В. В. Описание концепций предметной области на базе онтологий для систем обучения / В. В. Карасюк // Вестник Национального технического университета “ХПИ” : сб. науч. тр. – Харьков, 2006. – № 23 : Інформатика і моделювання. – С. 85–88.en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/6703-
dc.descriptionIn article the model of organization of knowledge base for systems of electronic training is considered. For the description of conceptual model it is offered to use acyclic oriented graph. Procedure of automatic updating of the knowledge base also is offered at the expense of a choice of the appropriate information from Internet. This procedure is described by means of genotypes, that raises speed and reduces complexity of algorithms of formation ontologies. The communications between the concepts in model of ontologies of a subject domain are considered. The restrictions are specified which are put in the current realization of this procedure and the perspective directions of researches are specified.en_US
dc.description.abstractВ статье рассмотрена модель схемы знаний для систем электронного обучения. Для описания концептуальной модели предлагается использовать ациклический ориентированный граф. Также предлагается процедура автоматического пополнения базы знаний за счет выбора соответствующей информации из Internet. Эта процедура включает аппарат генотипов, что повышает скорость и уменьшает сложность алгоритмов формирования онтологий. Рассмотрены связи между концепциями в модели онтологии проблемной области. Указаны ограничения, которые поставлены в текущей реализации этой процедуры и перспективные направления исследований.en_US
dc.description.abstractУ статті розглянута модель схеми знань для систем електронного навчання. Для опису концептуальної моделі пропонується використати ациклічний орієнтований граф. Також пропонується процедура автоматичного поповнення бази знань за рахунок вибору відповідної інформації із Internet. Ця процедура включає апарат генотипів, що підвищує швидкість та зменшує складність алгоритмів формування онтологій. Розглянуті зв’язки між концепціями у моделі онтології проблемної області. Вказані обмеження, які поставлені у поточній реалізації даної процедури та перспективні напрямки досліджень.-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectонтологіїen_US
dc.subjectмодель схеми знаньen_US
dc.subjectелектронне навчанняen_US
dc.subjectонтологииen_US
dc.subjectмодель схемы знанийen_US
dc.subjectэлектронное обучениеen_US
dc.subjectontologyen_US
dc.subjectmodel of chart of knowledgesen_US
dc.subjectelectronic teachingen_US
dc.titleОписание концепций предметной области на базе онтологий для систем обученияen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Наукові статті кафедри інформатики та обчислювальної техніки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karasiuk_85-88.pdf1.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.