Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/6033
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Романцова, Я.В. | - |
dc.contributor.author | Мкртічян, О.А. | - |
dc.date.accessioned | 2014-07-15T07:52:19Z | - |
dc.date.available | 2014-07-15T07:52:19Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | Романцова Я. В. Характер відносин між вчителем і учнями в організації громадянського виховання / Я. В. Романцова, О. А. Мкртічян // Теорія та методика навчання та виховання : зб. наук. пр. – Харків, 2014. – Вип. 35. – С. 104–114. | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/6033 | - |
dc.description | The article is devoted to the historical aspect of the formation of humanistic relationship between teacher and student in civil education. The author states that the idea of humanizing of relations "teacher-student" in the 1950s and 60s was declarative in nature; in the 1970s and 80s the idea found practical expression through the pedagogics of cooperation; in the 1990s - 2000s the idea was developed in conditions of ratification of international covenants about the protection of children s rights in Ukraine. The problem of the research is defined as the need to develop the theory of civil society, the concept of "civil education "; to improve the management system of civil education in schools, the use of innovative educational technologies, to adhere to teaching ethics, to respect the dignity of the student (pupil), to protect him from any form of physical or mental violence. Principles of realization are the democratization of education, which involves the formation of the partnership of students and teachers, humanization of educat ion that is affirming man as the highest social value; liberalization of education for the formation of spirituality and culture of individual. | en_US |
dc.description.abstract | У статті розкрито історичний аспект становлення гуманістичних відносин між учителем і учнем в організації громадянського виховання. Автором визначено, що ідея гуманізації відносин «учитель-учень» в 1950-60-ті роки мала декларативний характер; у 1970- 80-ті роки ідея знайшла практичне втілення через педагогіку співробітництва; у 1990-ті - 2000-і роки ідея розроблялася в умовах ратифікації міжнародних документів про захист прав дитини в Україні. Проблема дослідження визначається необхідністю розвитку теорії громадянського суспільства, концепції «громадянського виховання»; вдосконалення управління системою громадянського виховання в навчальному закладі, використання інноваційних виховних технологій, дотримання педагогічної етики, повага гідності учня (вихованця), захист його від будь-яких форм фізичного, психічного насильства. Принципами реалізації є демократизація освіти, що передбачає утворення системи партнерства учнів і педагогів, гуманізація освіти, що полягає в утвердженні людини як найвищої соціальної цінності; гуманітаризація освіти для формування духовності та культури особистості. | en_US |
dc.description.abstract | В статье раскрыт исторический аспект становления гуманистических отношений между учителем и учеником в организации гражданского воспитания. Автором указано, что идея гуманизации отношений в системе «учитель-ученик» в 1950-60-те годы имела декларативный характер; в 1970-80-ые годы идея нашла практическое воплощение через педагогику сотрудничества; в 1990-ые - 2000-и годы идея разрабатывалась в условиях ратификации международных документов о защите прав ребенка в Украине. Проблема исследования определяется необходимостью развития теории гражданского общества, концепции «гражданского воспитания»; совершенствование управления системой гражданского воспитания в учебном заведении, использование инновационных воспитательных технологий, соблюдения педагогической этики, уважение достоинства ученика (воспитанника), защита его, от любых форм физического, психического насилия. Принципами реализации является демократизация образования, что предусматривает образование системы партнерства учеников и педагогов, гуманизация образования - утверждении человека как наивысшей социальной ценности; гуманитаризация образования для формирования духовности и культуры личности. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.subject | учень | en_US |
dc.subject | учитель | en_US |
dc.subject | школа | en_US |
dc.subject | виховання | en_US |
dc.subject | громадянськість | en_US |
dc.subject | відносини | en_US |
dc.subject | гуманізація | en_US |
dc.subject | ученик | en_US |
dc.subject | воспитание | en_US |
dc.subject | гражданственность | en_US |
dc.subject | отношения | en_US |
dc.subject | гуманизация | en_US |
dc.subject | student | en_US |
dc.subject | teacher | en_US |
dc.subject | school | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | citizenship | en_US |
dc.subject | relationships | en_US |
dc.subject | humanization | en_US |
dc.title | Характер відносин між вчителем і учнями в організації громадянського виховання | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | Наукові статті кафедри іноземних мов № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Romancova_Mkrtchyn_104-114.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.