Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua/jspui/handle/123456789/20476
Title: Ісламське право: особливості шиїтської доктрини
Other Titles: Islamic law: features of Shia doctrine
Authors: Тагієв, Акіф Сахавет огли
Keywords: ісламське право
сунітське право
шиїтське право
мазхаб
джерела права
Коран
Сунна
хадіс
іджма
кияс
акль
іджтихад
імамат
Islamic law
Sunni law
Shia law
madhhab
sources of law
Quran
Sunnah
hadith
ijma
qiyas
aql
ijtihad
imamate
Issue Date: 2021
Publisher: НЮУ ім. Ярослава Мудрого
Citation: Тагієв А. С. Ісламське право: особливості шиїтської доктрини : дис. ... д-ра філософії в галузі знань 08 "Право" : спец.: 081 - Право / Акіф Сахавет огли Тагієв ; наук. керівник Д. В. Лук'янов ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. - Харків, 2021. - 207 с.
Abstract: Дисертаційна робота є першим у вітчизняній доктрині порівняльного права комплексним дослідженням шиїтського ісламського права. Дослідження шиїтського ісламського права є необхідним для розуміння його змісту та особливостей, оскільки воно діє як «право персонального статусу» для десятків мільйонів чоловік. Наразі межі між класичними правовими системами «стираються» настільки, що навіть провідні фахівці у сфері компаративістики зауважують, що формулювання «ідеальної конструкції» (perfect framework) для світових правових систем є практично неможливим. Тому набувають актуальності дослідження в сфері «мішаних» правових систем, в яких застосовуються правові елементи різних систем. Таким чином, дослідження ісламського права набуває ще більшої актуальності, оскільки виникає необхідність не тільки в наявності компетентних знань з ісламського права, але й можливостей його інтеграції з іншими правовими системами. У праці досліджено такі варіанти інтеграції на прикладі сучасних держав із шиїтським населенням (Ліван, Ірак, Кувейт, ін.). У дисертації досліджено та проаналізовано історію виникнення розвитку ісламського права. Розглядати історію шиїтської правової доктрини слід у поєднанні з аналізом історії сунітського ісламського права, оскільки правники джафаритського мазхабу ставили свій мазхаб в опозицію із сунітськими, а правники зайдитського запозичили багато елементів із мазхабів сунітського напряму. Головним джерелом Ісламського Закону є Аллах і про Його волевиявлення ми можемо дізнатися з Корану та Сунни. Сунна в шиїтській доктрині трактується більш широко, ніж у сунітській, тому для останніх Коран і Сунна були «сформовані» вже після смерті Пророка, оскільки лише залишалося систематизувати хадіси. В одночас для шиїтів-існаашаритів контакти з безгрішними припинилися тільки з прихованням дванадцятого імама, тому в джафаритському мазхабі протягом ще майже 300 років після смерті Пророка з’являлися хадіси від імамів, і таке джерело права, як Сунна, продовжувало формуватися. Тому й необхідність формувати похідні джерела права в шиїзмі виникла пізніше ніж у сунізмі. Розглянуто історію боротьби доктрин Ахль аль-хадіс та Ахль ар-рай і виникнення перших правових шкіл, які ми назвали «протомазхабами», оскільки саме з них пізніше утворилися основні сучасні мазхаби. Запропоновано таку періодизацію розвитку джафаритського мазхабу: 1) епоха непогрішних (з VII до ІX–X ст.) – усі шиїти в релігійних питаннях робили таклід (слідували постановам) Пророка та імамів, які були безгрішними виразниками Божої волі; 2) період хадісів, або епоха «чотирикнижжя» (X–XІ ст.) – створення фундаментальних шиїтських збірок хадісів, діяльність факіхів зводилася виключно до збирання хадісів без їх коментування; 3) період початку доктринальної розробки шиїтської правової школи (XІ–XІІ ст.) – діяльність Шейха Муфіда, Шейха Тусі та інших з розробки перших раціональних методик виведення норм із першоджерел Корану та Сунни; 3 4) період розробки методів іджтихаду (XІІІ–XVI ст.) – діяльність представників школи м. Хілла (найвідоміші Мухаккік Хіллі, Алламе Хіллі), знаменує собою включення терміна «іджтихад» у шиїтську правову доктрину та його розробку; 5) період протистояння, або «ахбаритське століття» (XVII ст.) – виникнення ахбаритського напряму та період його розквіту; джерелами права вважалися лише Коран та хадіси, тому шиїтські юристи переважно займалися складанням збірок хадісів; 6) епоха іджтихаду та її розквіт (з XVIII ст.) – діяльність Вахіда аль-Бехбахані та Муртади Ансарі, завдяки яким усуліти вийшли переможцями в дискусії з ахбаритами; розвиток та вдосконалення методів іджтихаду. Як окремий підперіод визначено розвиток шиїтського ісламського права в Ірані (після 1979), який характеризується перемогою Ісламської революції в Ірані і появою державного закріплення норм шиїтського права. Ця періодизація є першою у вітчизняній правовій науці, а в порівнянні із зарубіжними вона не ускладнена великою кількістю періодів (деякі з них містили 9–10 етапів). З’ясовано, що серед трьох шиїтських мазхабів лише норми джафаритського широко імплементовані в сучасні національні правові системи. Ісмаїліти керуються Конституцією, складеною їх імамом у минулому столітті, а норми зайдитського мазхабу частково імплементовані в Ємені та Ірані. Уперше у вітчизняній правовій науці запропоновано класифікацію мусульманських країн залежно від рівня імплементації норм шиїтського ісламського права в їх національні правові системи: 1) світські держави з шиїтським населенням (Туреччина, Азербайджан); 2) держави, правові системи яких містять елементи ісламського шиїтського права для шиїтських меншин – Бахрейн, Ірак, Ліван, Кувейт та ін.; 3) держави, правові системи яких містять елементи ісламського шиїтського права, та шиїти становлять більшість населення. Наразі такою країною є лише Ісламська Республіка Іран. Також, ураховуючи сучасні політичні умови, у деяких країн є перспективи переходу від «другої групи» до «третьої». Це Ірак, Ліван та Ємен, оскільки в них існують тенденції до створення шиїтських ісламських держав. У країнах «другої» та «третьої груп» проголошуються верховенство ісламського права та провідна роль ісламу як головного джерела законодавства. Найчастіше в них шиїтське ісламське право регулює питання «персонального статусу», які складаються переважно зі шлюбно-сімейних та спадкових правовідносин. Серед таких країн ми розглянули Ірак, Ліван, Саудівську Аравію, Бахрейн, Кувейт, Афганістан та Пакистан. Відповідно до права «персонального статусу» правовідносини, що стосуються шиїта-джафарита, мають регулюватися нормами джафаритського мазхабу, але виникають складнощі, коли правовідносини стосуються послідовників різних мазхабів (або різних релігій, як у Лівані), або коли право інших мазхабів більш м’яко регулює однакові правовідносини (наприклад, питання опіки над дитиною відповідно до різних мазхабів). Схожі складні випадки регулюються в кожній із країн по-різному – або судами, або відповідними нормативно-правовими актами. В інших країнах, де діє ісламське право, відсоток шиїтів є досить малим, тому питання їх персонального статусу найчастіше регулюється відповідно до норм або сунітського права, або загальнодержавного. У таких країнах шиїтські священнослужителі можуть виступати як арбітри (наприклад, питання примирення подружжя в процедурі розлучення) або виконувати певні нотаріальні функції (засвідчення шлюбів або певних угод, передбачених шаріатом). Детально розглянуто правову систему Ірану, оскільки це єдина країна в світі, в якій шиїтське право визнано на конституційному рівні як джерело законодавства. Проаналізовано співвідношення юридичної сили норм ісламського права та міжнародних договорів, кримінальне та цивільне право Ірану, відповідність норм, закріплених у деяких нормативно-правових актах, нормам ісламського права джафаритського мазхабу.
URI: https://dspace.nlu.edu.ua/jspui/handle/123456789/20476
Appears in Collections:12.00.11. – Міжнародне право

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tahiiev_Dis.pdf.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.