Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/20031
Назва: Особливості кримінально-правової кваліфікації колабораційної діяльності в освітній сфері
Автори: Зайцев, О.В.
Ключові слова: кримінальне право
кримінальна відповідальність
кваліфікація
злочини проти основ національної безпеки України
колабораційна діяльність
criminal law
criminal responsibility
qualification
crimes against the foundations of national security of Ukraine
collaborative activity
Дата публікації: 2024
Видавець: НЮУ ім. Ярослава Мудрого
Бібліографічний опис: Зайцев О. В. Особливості кримінально-правової кваліфікації колабораційної діяльності в освітній сфері / О. В. Зайцев // Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка. - 2024. - Вип. 1 (105). - С. 88-101. - DOI: 10.33766/2786-9156.105.88-101.
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено системний аналіз законодавчих приписів щодо колабораційної діяльності в освітній сфері та її кримінально-правової кваліфікації. Звернено увагу, що колабораціонізм криміналізований тільки в березні 2022 року, але його прояви слід вивчати з моменту окупації окремих територій України ще в лютому 2014 р. Актуальність проблеми аргументується ще й тим, що це одне із найбільш поширених кримінальних правопорушень у державі, а його частка серед злочинів проти основ національної безпеки України перевищує п’ятдесят відсотків. Наголошено, що криміналізація конкретних форм колабораціонізму в освітній сфері викликала серед науковців критику і побоювання «вибіркового» правосуддя; пропонувалось їх виключення, також наводилися неоднозначні тлумачення закону, що містили суттєві протиріччя. У статті піддано критичному аналізу доктрину кримінального права з приводу кваліфікації колабораційної діяльності в освітній сфері. Узагальнено судову практику застосування ч. 3 ст. 111-1 КК (станом на 01.02.2024 р.), вивчено конкретні форми вчинення цього злочину. Наведено авторське бачення сутності об’єктивних та суб’єктивних ознак діяння. Підтримано доцільність позиції визнання суб’єктом злочину у разі вчинення дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора в закладах освіти, тільки службових осіб у галузі освіти. Показано проблемність кримінально-правової оцінки випадків, коли впровадження освітніх стандартів уже відбулось, але навчальний процес не розпочинався через деокупацію або окупаційна влада не надала дозволу на здійснення освітнього процесу в закладі освіти. Аргументовано наявність у цьому випадку підстав для притягнення осіб до відповідальності. Піддано аналізу проблему кваліфікації вчинення пропаганди в закладах освіти з метою сприяння здійсненню збройної агресії проти України, встановленню та утвердженню тимчасової окупації частини території України, уникненню відповідальності за здійснення державою-агресором збройної агресії проти України. Звернено увагу на обґрунтованості притягнення, зокрема, працівників освіти, які не є службовими, за вчинення цього виду колабораційної діяльності. За результатами дослідження зроблено висновки та наведено пропозиції щодо вдосконалення правозастосовної діяльності.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://doi.org/10.33766/2786-9156.105.88-101
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/20031
Розташовується у зібраннях:Наукові статті кафедри кримінального права № 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Zaytsev_88-101.pdf470.99 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.