Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19088
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШумейко, О.А.-
dc.date.accessioned2021-11-01T09:28:31Z-
dc.date.available2021-11-01T09:28:31Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationШумейко О. А. Власні назви як засіб творення комічного в українській поезії кінця XX ст. / О. А. Шумейко // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологічна. – 2015. – Вип. 51. – С. 362–365.uk_UA
dc.identifier.issn2311-9012-
dc.identifier.urihttps://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/19088-
dc.descriptionInvestigated the use of poetic okazalasb as a typical means of creating a comic with regard to the style ofpolyphony and the expansion of the thematic boundaries of the poetry of the period, represented by the authors of several generations. The analyzed material evidence update for the creation of a different kind of comic this lexical layer, as its own name. The actual material shows the prevalence of different layers okazalasb, which are represented by the elements of literary language, and outside literary-colloquial. Implementation of the comic in Ukrainian poetry of the second half of the twentieth century is in line with the trends of modern Ukrainian poetry in general, including the semantics of the poetic word. At the same time comic expression in language practice depends on the artist diastole, resulting in varying proportion of comic elements in the structure of artistic and aesthetic - of fortifications comic elements (poetry Stus, L. Kostenko etc..) to the beginning of the through ironic poetic text demonstrates artistic practice M.Danka, Neda and others unexpected. The predominance of a certain type of comedy - humor, irony, satire or sarcasm - a separate idiostyle depends on a number of linguistic and extra-linguistic factors such as facility comic evaluation, individual attitude of the author and his evaluation purposes. Among the lexical means of creating comic prevails evaluative vocabulary, which by its nature is able to convey most clearly the discrepancy between aspiration and reality, according to the author's intention. Comic effect is most often based on the implementation of image-potential semantic lexical units assessment, which is supported in stylistic terms «collision» of usual and contextual values tokens or linguistic meaning and context. One of the important means of comic act proper names that are associated with cultural connotations or inner form which e^licates comic beginning. Dominant poetic vocabulary of the sixties are place names - names ofplaces of detention as an extremely emki characters in a satirical depiction of reality. Depending on the communicative and pragmatic goals poetic work the authors use their own names primarily for updating background knowledge. Traditionally, the authors use dumb that in sound design, internal form already have comic coloring. It is also important to assess comic names are associated with cultural connotations (as John Thomas), they are updated often in contexts that reveal the motive of national identity.ru_RU
dc.description.abstractДосліджено використання власних назв як характерного засобу творення комічного з урахуванням стильової поліфонії й розширення тематичних меж поезії означеного періоду, представленого авторами кількох поколінь. Аналізований матеріал засвідчує актуалізацію творення різних видів комічного такого лексичного шару, як власні назви. Фактичний матеріал демонструє переважання різних шарів власних назв, які представлені елементами літературної мови, і поза літературної-розмовної.ru_RU
dc.description.abstractИсследовано использование собственных имен как характерного способа создания комического с учетом стилевой полифонии и расширения тематических границ поэзии обозначенного периода, представленного авторами нескольких поколений. Анализируемый материал свидетельствует об актуализации создания различных видов комического такого лексического слоя, как собственные имена. Фактический материал демонстрирует преобладание различных слоев собственных имен, которые представлены элементами литературного языка, и внелитературного-разговорного.-
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherОстрог : Видавництво Національного університету «Острозька академія»uk_UA
dc.subjectпоетична моваru_RU
dc.subjectвласні назвиru_RU
dc.subjectкомічний ефектru_RU
dc.subjectпоетичний образru_RU
dc.subjectоцінна лексикаru_RU
dc.subjectпоэтическая речьru_RU
dc.subjectсобственные именаru_RU
dc.subjectкомический эффектru_RU
dc.subjectпоэтический образru_RU
dc.subjectоценочная лексикаru_RU
dc.subjectpoetic languageru_RU
dc.subjecttheir own namesru_RU
dc.subjectcomic effectru_RU
dc.subjectpoetic imageru_RU
dc.subjectevaluative Lexisru_RU
dc.titleВласні назви як засіб творення комічного в українській поезії кінця XX ст.uk_UA
dc.typeArticle-
Appears in Collections:Наукові статті кафедри культурології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
362-365.pdf507.73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.