Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/18655
Title: | Феноменологія творчості в цифрову епоху |
Authors: | Коваленко, Інна Ігорівна Мелякова, Юлія Василівна Кальницький, Едуард Анатолійович |
Keywords: | дигітальна культура актуальне мистецтво творчий процес цифрова парадигма квазі-буття перформанс дигитальная культура актуальное искусство творческий процесс цифровая парадигма квази-бытие Digital culture contemporary art creative process digital paradigm quasi-existence performance |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Коваленко І. І. Феноменологія творчості в цифрову епоху / І. І. Коваленко, Ю. В. Мелякова, Е. А. Кальницький // Вісник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія. – Харків, 2020. – Т. 1, № 44. – С. 157–167. - DOI: https://doi.org/10.21564/2075-7190.44.195922. |
Abstract: | Мета статті – показати особливості художніх практик та специфіку існування творів мистецтва в цифровій парадигмі культури. Методологія дослідження обумовлена евристичним потенціалом мистецтвознавчих та культурфілософських досліджень цифрової культури у поєднанні з комунікативною та екзистенціальною аналітикою. Характеристика авторських художніх стратегій в інтерактивному локусі буття становить наукову новизну роботи і дозволяє дійти висновку: інтерактивний медійний простір суттєво змінив конфігурацію художньої діяльності у полі культури. Будучи проекцією дигітальної онтології реальності та отримавши необмежений доступ до комунікації, митець експонує передусім творчий процес, надає інформацію про творення та власне квазі-буття, уникаючи схожості й анонімності. Документація процесу іноді важливіша за саме мистецтво й може заміняти самий твір. Актуальне мистецтво представлене не стільки кінцевими результатами («речами»), скільки відношеннями (густотою практик співучасті, перформансом, проживанням у часі створення твору), навколо чого відбувається нова раціоналізація. Завдяки зазначеним практикам митець та глядач активно залучені у потік, де злиті проектування, зміст та логіка розвитку художньої праці. Сучасна реальність опосередкована не тільки трансцендентним або мовою, а й новим медіа (почасти лінгвістичним, почасти прагматичним), який є не більш, ніж фікцією, конструктом. Це спосіб репрезентації, що має вельми серйозну онтологічну функцію: буття суб’єкта як homo mediatus засвідчується його присутністю у мережі. Відповідно, творчість митця, так само як і його внутрішній світ, будуть сприйняті, якщо він виявлятиме активність у дигітальній культурі. Цель статьи – рассмотреть особенности художественных практик и специфику существования произведений искусства в цифровой парадигме культуры. Методология исследования обусловлена эвристическим потенциалом искусствоведческих и культурфилософских исследований цифровой культуры в сочетании с коммуникативной и экзистенциальной аналитикой. Характеристика авторских художественных стратегий в интерактивном локусе бытия составляет научную новизну работы и позволяет сделать вывод: интерактивное медийное пространство существенно изменило конфигурацию художественной деятельности в поле культуры. Будучи проекцией дигитальной онтологии реальности и получив неограниченный доступ к коммуникации, художник экспонирует прежде всего творческий процесс, предоставляет информацию о творении и собственном квази-бытии, избегая схожести и анонимности. Документация процесса иногда важнее самого искусства и может заменять само произведение. Актуальное искусство представлено не столько конечными результатами («вещами»), сколько отношениями (густотой практик соучастия, перформансом, проживанием во времени создания произведения), вокруг чего осуществляется новая рационализация. Благодаря указанным практикам художник и зритель активно вовлечены в поток, где слиты проектирование, содержание и логика развития художественного труда. Современная реальность опосредована не только трансцендентным или языком, но и новым медиа (от части лингвистическим, от части прагматическим), являющимся не более, чем фикцией, конструктом. Это способ репрезентации, имеющий весьма серьезную онтологическую функцию: бытие субъекта как homo mediatus удостоверяется его присутствием в сети. Соответственно, творчество художника, равно как и его внутренний мир, воспримутся, если он будет проявлять активность в дигитальной культуре. |
Description: | The paper aims to discuss the features of art practices and the specifics of art work existence in the digital culture paradigm. The research methodology is determined by the heuristic potential of art and cultural philosophic studies in digital culture combined with the communicative and existential analytics. The characteristics of author’s individual art strategies in the interactive locus of existence is the scientific novelty of the work and allows us to conclude that the interactive media landscape has considerably changed the configuration of art work in culture. Being the projection of the digital ontology of reality and having received unlimited access to communication, an artist primarily demonstrates creative workflow, provides information on the creation and his or her own quasi-existence, avoiding similarity and anonymity. Sometimes process documentation is more important than art itself and it can replace an artwork. Contemporary art is represented not only by finished products (“objects”), but also by relations (the frequency of participatory practices, performance, life experience of the epoch when the artwork was created). These relations enable to implement new rationalization. Owing to the above practices, an artist and a viewer are both actively involved in the creative process of converging design, content and logic of artwork development. The contemporary reality is mediated not only by transcendent or language, but also by new media (partially linguistic, partially pragmatic), being merely fiction, or construct. This is the way of representation that has fulfills a serious ontological function: the subject existence as a homo mediatus is verified by his or her presence in the network. Accordingly, artist’s creativity, as well as his internal world, will be perceived if he is proactive in digital culture. |
URI: | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/18655 https://doi.org/10.21564/2075-7190.44.195922 |
Appears in Collections: | Наукові статті кафедри філософії |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Meliakova._2020-4.P_157-167.PDF | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.