Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/13464
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПлотнікова, К.О.-
dc.date.accessioned2017-12-24T12:08:49Z-
dc.date.available2017-12-24T12:08:49Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationПлотнікова К. О. Правові засади розмежування надходжень від податків та зборів між бюджетами : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.07 / К. О. Плотнікова ; кер. роботи О. А. Лукашев ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. – Харків, 2017. – 20 с.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/13464-
dc.descriptionA manuscript is Dissertation on the receipt of scientific degree of candidate of legal sciences from speciality 12.00.07 «Administrative law and process; financial law; informative law». – National Law University Yaroslav the Wise, the Ministry of Education and Science of Ukraine, Kharkov, 2017. In dissertation considered and receipts are in detail analysed from taxes and fees, and also them subsequent distributing between the State budget of Ukraine and local budgets. Considered and classified legal facts, which come forward as foundation of origin of budgetary legal relationships, related to entering of facilities profitable parts of budgets. Legal nature of profitable parts of budgets and place of tax receipts is investigational in the system of profits of budgets. Nature of the tax entering is in detail considered profitable part of the state budget, and also receipt from taxes and fees in local budgets, the place of local budgets is certain as systems are in the system. Argued, that the of principle criterion of differentiating of entering profitable part of budget the legal mode of providing of such receipts is from the proper type of payment, at which foundation of transfer funds can be both implementation of duty and unfavorable consequences a person, which observe a law (in good time payment of tax in full) as a result of violation of legislative norm (fine). It is well-proven about impossibility of such formulation of principles of the budgetary system of Ukraine in accordance with which realization of separate principle would be provided a separate budgetary-legal norm, coming from that separate principle foresees objectively, from one side, multiplicity of norms which provide his effective use, and de autre part, accordance of principles of the budgetary system. Meaningfulness of concordance of aggregate of norms, which regulate realization of separate principles of the budgetary system of Ukraine, as way of overcoming or exception of grounds of origin of collisions, blanks, is set, in adjusting of budgetary relations. Legal facts are classified which come forward as foundation of origin of budgetary legal relationships, related to entering of facilities profitable parts of budgets on: and) expiration of certain term (more frequent than all speech goes about a tax period); a) by the offensive of certain action or event (crossing of custom border); in) finance of offence. Grounded differentiation of principles of budgetary right and budgetary-legal norms, in the conditions when realization each of principles of the budgetary system of Ukraine, that certain an item 7 the Budgetary code of Ukraine, provided the row of budgetary-legal norms. It is suggested to change the release of item 7 the Budgetary code of Ukraine in part of exposition of maintenance of principle of balanced, coming from that this principle must represent balanced of plenary powers in relation to realization of charges of budget by plenary powers, in relation to forming of entering budget, but not balanced of plenary powers, in relation to the charges of volume of receipts.uk
dc.description.abstractДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук зі спеціальності 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право». – Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Міністерство освіти і науки України, Харків, 2017. У дисертації розглянуто й детально проаналізовано надходження від податків та зборів та їх подальший розподіл між Державним бюджетом України та місцевими бюджетами. Розглянуто та класифіковано юридичні факти, які виступають підставами виникнення бюджетних правовідносин, пов’язаних із надходженням коштів до дохідних частин бюджетів. Досліджено правову природу дохідних частин бюджетів та місце податкових надходжень у системі доходів бюджетів. Детально розглянуто природу податкових надходжень у дохідну частину Державного бюджету, а також надходження від податків та зборів до місцевих бюджетів. Визначено місце місцевих бюджетів як системи в системі. Доведено важливість узгодження сукупності норм, які регулюють реалізацію окремих принципів бюджетної системи України, як шлях подолання або усунення підстав виникнення колізій, прогалин у регулюванні бюджетних відносин. Обґрунтовано диференціацію принципів бюджетного права та бюджетно-правових норм в умовах, коли реалізація кожного із принципів бюджетної системи України, що визначені ст. 7 Бюджетного кодексу України, забезпечується низкою бюджетно-правових норм. Запропоновано змінити редакцію ст. 7 Бюджетного кодексу України в частині викладення змісту принципу збалансованості, виходячи з того, що цей принцип має відображати збалансованість повноважень щодо здійснення витрат бюджету і повноважень щодо формування надходжень до бюджету, а не збалансованість повноважень щодо витрат обсягу надходжень.uk
dc.description.abstractДиссертация на соискание ученой степени кандидата юридических наук по специальности 12.00.07 «Административное право и процесс; финансовое право; информационное право». – Национальный юридический университет имени Ярослава Мудрого, Министерство образования и науки Украины, Харьков, 2017. В диссертации детально проанализированы поступления от налогов и сборов, а также их последующее распределение между Государственным бюджетом Украины и местными бюджетами. Классифицированы юридические факты, выступающие в качестве основания возникновения бюджетных правоотношений, связанных с поступлением средств в доходные части бюджетов. Исследованы правовая природа доходных частей бюджетов и место налоговых поступлений в системе доходов бюджетов. Детально рассмотрена природа налоговых поступлений в доходную часть государственного бюджета, а также поступления от налогов и сборов в местные бюджеты, определено место местных бюджетов как системы в системе. Аргументировано, что принципиальным критерием разграничения поступлений в доходную часть бюджета является правовой режим обеспечения таких поступлений от соответствующего вида платежа, при котором основанием перечисления средств может быть как выполнение обязанности законопослушным лицом (своевременная уплата налога в полном объеме), так и неблагоприятные последствия в результате нарушения законодательной нормы (штраф, пеня и т. д.). Доказана невозможность такой формулировки принципов бюджетной системы Украины, в соответствии с которой реализация отдельного принципа обеспечивалась бы отдельной бюджетно-правовой нормой, исходя из того, что отдельный принцип объективно предусматривает, с одной стороны, множественность норм, которые обеспечивают его эффективное использование, а с другой стороны, соответствие принципов бюджетной системы. Установлена значимость согласования совокупности норм, которые регулируют реализацию отдельных принципов бюджетной системы Украины, как путь преодоления или исключения оснований возникновения коллизий, пробелов в регуляции бюджетных отношений. Классифицированы юридические факты, которые выступают в качестве основания возникновения бюджетных правоотношений, связанных с поступлением средств в доходные части бюджетов, на: а) истечение определенного срока (чаще всего идет речь о налоговом периоде); б) наступление определенного действия или события (пересечение таможенной границы); в) совершение правонарушения. Обоснована дифференциация принципов бюджетного права и бюджетно-правовых норм, в условиях, когда реализация каждого из принципов бюджетной системы Украины, определенных ст. 7 Бюджетного кодекса Украины, обеспечивается рядом бюджетно-правовых норм. Предложено изменить редакцию ст. 7 Бюджетного кодекса Украины в части изложения содержания принципа сбалансированности, исходя из того, что этот принцип должен отображать сбалансированность полномочий относительно осуществления расходов бюджета и полномочий, связанных с формированием поступлений в бюджет, а не сбалансированность полномочий, касающихся расходов объема поступлений.-
dc.language.isootheruk
dc.subjectподатки та збориuk
dc.subjectДержавний бюджет Україниuk
dc.subjectмісцеві бюджетиuk
dc.subjectБюджетний кодекс Україниuk
dc.subjectдохідні частини бюджетуuk
dc.subjectподаткові надходженняuk
dc.subjectпринципи бюджетної системиuk
dc.subjectналоги и сборыuk
dc.subjectГосударственный бюджет Украиныuk
dc.subjectместные бюджетыuk
dc.subjectБюджетный кодекс Украиныuk
dc.subjectдоходные части бюджетаuk
dc.subjectналоговые поступленияuk
dc.subjectпринципы бюджетной системыuk
dc.subjecttaxes and feesuk
dc.subjectState budget of Ukraineuk
dc.subjectlocal budgetsuk
dc.subjectBudgetary code of Ukraineuk
dc.subjectprofitable parts of budgetuk
dc.subjecttax receiptsuk
dc.subjectprinciples of the budgetary systemuk
dc.titleПравові засади розмежування надходжень від податків та зборів між бюджетамиuk
dc.title.alternativeПравовые основы разграничения поступлений от налогов и сборов между бюджетамиuk
dc.title.alternativeLegal principles of differentiating of receipts are from taxes and collections between budgetsuk
dc.typeBookuk
Appears in Collections:12.00.07 – Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Plotnikova_2017.pdf224.46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.