Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/20294
Назва: Університети на шляху до впровадження відкритої науки: теоретико-практичний контекст
Автори: Пасмор, Ю.
Дата публікації: 2024
Видавець: НЮУ ім. Ярослава Мудрого
Бібліографічний опис: Пасмор Ю. Університети на шляху до впровадження відкритої науки: теоретико-практичний контекст/ Ю. Пасмор // Право та інновації. – 2024. - N 3 (47). - С. 123–129. - DOI: https://doi.org/10.37772/2518-1718-2024-3(47)-18.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто нові ролі і впливи відкритої науки (open science), відкритих даних (open data), відкритого доступу (open access) на модернізацію сфери науково-дослідної діяльності в умовах глобальних викликів та циф-рової трансформації університетів. Доведено, що визначальною ознакою змін, які відбуваються під впливом модифікації засобів і систем впровадження принципів відкритої науки, є обов’язкове онлайн-представлення отриманих пошуковцями даних, фактів зафіксованих у їх матеріалах досліджень, оскільки це допомагає не тіль-ки набути, а й ліквідувати існуючий у знаннях зацікавлених осіб розрив, забезпечує прозорість наукових напрацювань. Досвід і новації університетів мають стати ілюстрацією того, як відкрита наука заохочує вчених документувати та публікувати свої здобутки у відкритому доступі для підвищення ефективності дослідницького процесу й дієвості співпраці, що зайвий раз підтвердить суттєвий соціальний вплив практики відкритої науки. У наукових колах ведеться дискусія про те, що у складних умовах воєнного стану, дистанційної роботи посилю-ється значення впровадження системного підходу при обчисленні основних показників наукової та науково-технічної діяльності в університетах, наголошується на необхідності оновлення Нормативної рамки відкритої науки та метрик оцінювання наукових досліджень з урахуванням принципів відкритої науки. Доведена необхідність стратегії, як для осучаснення системи пріоритетних напрямів у сферах наукової, інноваційної діяльності, управління дослідницькими даними, так і для запровадження певних видозмін процесів розробки й використання ресурсів, програмних інструментів, застосування сервісних заходів, нових механізмів і е-архівів зі збереження і обміну матеріалами фундаментальних наукових досліджень, забезпечення їх доступності для повторного використання на благо суспільного прогресу. Аргументовано, що дослідницька новизна, винаходи,новації і ноу-хау відчутно впливають на розвиток світової науки, освіти, економіки, обороноздатності й суспільства в цілому. Провідна роль і місце університетів полягає в імплементації принципів, кращих практик відкритої науки на основі результатів прогнозно-аналітичних (форсайтних) досліджень, що мають цінність для професійної спільноти та широкого загалу. Успішна реалізація практик і принципів відкритої науки, управління дослідницькими даними в університетах потребує: а) прийняття стратегічних планів, як своєрідної Agenda покрокових дій; б) обов’язкового формування і використання усього комплексу мережних ресурсів і платформ, бібліометричних сервісів, міжнародних і національних напрацювань; в) побудови сучасної екосистеми науково-дослідної діяльності; д) підтримки національної наукової інфраструктури; е) забезпечення доступності українських досліджень з їх подальшою інтеграцією до світової науки.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://doi.org/10.37772/2518-1718-2024-3(47)-18
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/20294
Розташовується у зібраннях:Наукові статті НДІ ПЗІР

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pasmor_anotac.pdf187.9 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.