Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/11185
Title: Підготовка майбутніх вчителів до реалізації моделі інтегрування змісту навчального предметного матеріалу з вивчення мов
Other Titles: Training future teachers in carrying out content and language integrated learning model
Authors: Кузнецова, О.Ю.
Keywords: підготовка майбутніх вчителів
професійні компетенції
освітні моделі
інтегрування змісту навчання предметного матеріалу з вивченням мов
європейські освітні проекти
подготовка будущих учителей
профессиональные компетенции
образовательные модели
интегрирование содержания обучения предметному материалу и изучения иностранных языков
европейские образовательные проекты
teacher education
professional competences
educational models
content and language integrated learning
European educational projects
Issue Date: 2016
Citation: Кузнецова О. Ю. Підготовка майбутніх вчителів до реалізації моделі інтегрування змісту навчального предметного матеріалу з вивчення мов / О. Ю. Кузнецова // Гірська школа українських Карпат : наук. фах. вид. з пед. наук. – Івано-Франківськ, 2016. – № 14. – С. 181–186.
Abstract: Метою статті є висвітлення змісту програми підготовки майбутніх і працюючих учителів до реалізації моделі інтегрування змісту навчання предметного матеріалу з вивченням мов як однієї з тих, що активно запроваджуються в європейському освітньому просторі. Схарактеризовано провідні професійні компетенції, розвиток яких необхідно забезпечити для ефективного впровадження моделі. Встановлено, що в європейському просторі триває впровадження нових моделей навчання іноземних мов з метою як посилення рівня володіння іноземними мовами, так і посилення вагомості володіння іноземною мовою в навчальних цілях щодо засвоєння змісту освіти та посилення предметно сфокусованої складової володіння іноземною мовою; впровадження моделі вимагає спеціальної підготовки майбутніх та працюючих викладачів, оскільки імплементація моделі передбачає володіння як загальними професійними педагогічними компетенціями, так і спеціальними – специфічними саме для реалізації даної моделі; успішність реалізації моделі забезпечується не лише індивідуальною роботою викладача, а ефективним функціонуванням всіх складових навчальної моделі; модель заслуговує на впровадження в умовах вищої професійної освіти, що дозволить посилити якість професійно орієнтованого навчання й вивчення іноземної мови.
Целью статьи является освещение содержания программы подготовки будущих и работающих учителей к реализации модели интегрирования содержания обучения предметному материалу и изучения иностранных языков как одной из активно внедряемых в европейском образовательном пространстве. Охарактеризованы основные профессиональные компетенции, развитие которых является необходимым условием эффективного внедрения модели. Установлено, что в европейском пространстве продолжается внедрение новых моделей обучения иностранным языкам с целью как повышения уровня владения иностранными языками, так и повышения значимости владения иностранными языками в образовательных целях для усвоения содержания образования и усиления предметно-ориентированной составляющей владения иностранным языком; внедрение модели выдвигает требование обеспечения специальной подготовки будущих и работающих учителей, поскольку имплементация модели предусматривает владение, как общими профессиональными педагогическими компетенциями, так и специальными – специфическими для реализации этой модели; успешность реализации модели обеспечивается не только индивидуальной работой преподавателя, а эффективным функционированием всех составляющих учебной модели; модель представляет особенный интерес и может быть особенно эффективной в условиях высшего профессионального образования, что позволит повысить качество профессионально-ориентированного обучения и изучения иностранных языков.
Description: The aim of the article is to characterize the content of the programme of training future and experienced teachers in carrying out content and language integrated learning model as one of the teaching models that are being supported and introduced within the European educational space. The guidelines of the programme are presented on the basis of the research project carried out under the auspices of the Council of Europe. The European framework for content and language integrated learning teacher education aims to provide a set of principles and ideas for designing CLIL professional development curriculum. The target professional competences, functioning as a condition for the efficiency of the model implementation are addressed. The study of the project materials has allowed us for drawing the following conclusions: the goal of the introduction of new models of teaching foreign languages is to raise the level of foreign language competence as well as to strengthen the role of a foreign language as a learning tool and a means for the acquisition of the content of education with the focus on subject-specific foreign language competence; the introduction of the model requires specific training of future and working teachers as the implementation of the model requires the proficiency in general pedagogic professional competencies and proficiency in specific competencies – those that are specific namely for the implementation of the given model; teachers have to be aware of the professional competencies allowing for the achievement of efficient results within the content and language integrated learning model and have to acquire them; the success of the teaching model implementation is ensured not only by the activities of an individual teacher but when all structural components of the model function properly; the model is recommended for the implementation at higher educational establishments as it is likely to foster the professionally-oriented character of foreign language teaching and learning.
URI: http://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/11185
Appears in Collections:Наукові статті кафедри іноземних мов № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kuznecova_181-186.pdf405,49 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.