Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/9435
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛетнянчин, Л.-
dc.date.accessioned2015-11-21T20:13:22Z-
dc.date.available2015-11-21T20:13:22Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationЛетнянчин Л. І. Обмеження пасивного виборчого права: проблеми конституціоналізації / Л. І. Летнянчин // Вісник Національної академії правових наук України : зб. наук. пр. – Харків, 2014. – № 3. – С. 105-115.uk_UA
dc.identifier.urihttps://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/9435-
dc.descriptionActuality of the theme pays attention on the problem of lustration in today’s government. This problem appears due to the requirement of civil society to have radically updated and purified government. The activation of this problem caused because of the constitutional uncertainty in sphere of criminal record. The Law fixed the fact that criminal record is a reason of restriction the right to be elected in general elections of the President of Ukraine. This reason becomes practically important in connection with appeal which Central election commission made to the Constitutional Court of Ukraine. The question of this appeal were official interpreting of the state of article 92, part 1, clause 20, article 103 part 2 and 6 of the Constitution of Ukraine and also article 9, part 2 of the Law «Election of the President of Ukraine». The article shows us the problems of restriction in realization political rights and freedoms, the limits of legislative restrictions in realization passive suffrage. Also, there we analyze the legal position of the Constitutional Court of Ukraine and the practice of the European Court of human rights in the context of their possible influence on solving this problem. Special attention is paid to criminal record as a criterion for restricting the right to be elected. To sum up, we want to say that establishing additional requirements by Law for the subjects of government is acceptable. They are directed on formation the proper corps of governmental service and public opinion about the credibility of the government and also on its authority and legitimacy in society. Having a criminal record is not compatible with the achievement of these objectives but its domestic formulation and application are unnecessarily wide. That is why it needs greater differentiation depending of the kind and gravity of the crime.uk_UA
dc.description.abstractУ статті досліджуються проблеми обмеження в реалізації політичних прав і свобод, допустимості законодавчого обмеження реалізації пасивного виборчого права. Аналізуються правові позиції Конституційного Суду України та практика Європейського суду з прав людини щодо вказаної проблеми у контексті їх можливого впливу на її вирішення. Окрему увагу приділено висвітленню судимості як критерію обмеження права бути обраним. Висновується, що встановлення законом додаткових вимог (критеріїв, обмежень) для суб’єктів владних повноважень є прийнятним (допустимим). Вони спрямовані, зокрема, на формування належного корпусу державних службовців та громадської думки про довіру до влади, а також на підтримку її авторитету та легітимності у суспільстві. Наявність судимості звичайно ж є несумісною із досягненням цих цілей, однак вітчизняне її формулювання і застосування є невиправдано широким, а отже, потребує більшої диференціації залежно від виду і тяжкості злочину.uk_UA
dc.description.abstractВ статье исследуются проблемы ограничения реализации политических прав и свобод, допустимости законодательного ограничения реализации пассивного избирательного права. Анализируются правовые позиции Конституционного Суда Украины и практика Европейского суда по правам человека в контексте их возможного влияния на решение этой проблемы. Отдельное внимание уделено освещению судимости как критерия ограничения права быть избранным. Автор приходит к выводу, что определение законом дополнительных требований (критериев, ограничений) для субъектов властных полномочий является допустимым. Они направлены, в частности, на формирование надлежащего корпуса государственных служащих и общественного мнения о доверии к власти, а также на поддержание ее авторитета и легитимности в обществе. Наличие судимости, вне всякого сомнения, несовместимо с достижением этих целей, однако отечественное ее определение и применение являются неоправданно широкими, поэтому требуют большей дифференциации в зависимости от вида и тяжести преступления.-
dc.language.isootheruk_UA
dc.subjectполітичні права і свободиuk_UA
dc.subjectактивне і пасивне виборче правоuk_UA
dc.subjectобмеження виборчих правuk_UA
dc.subjectсудимістьuk_UA
dc.subjectполитические права и свободыuk_UA
dc.subjectактивное и пассивное избирательное правоuk_UA
dc.subjectограничение избирательных правuk_UA
dc.subjectсудимостьuk_UA
dc.subjectpolitical rights and freedomsuk_UA
dc.subjectpassive and active suffrageuk_UA
dc.subjectrestriction of election rightsuk_UA
dc.subjectcriminal recorduk_UA
dc.titleОбмеження пасивного виборчого права: проблеми конституціоналізаціїuk_UA
dc.title.alternativeОграничение пассивного избирательного права: проблемы конституционализацииuk_UA
dc.title.alternativeRestriction of passive suffrage: the problems of constitutionalityuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові статті кафедри конституційного права

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Letnyanchin.pdf370.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.