Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua/jspui/handle/123456789/20647
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДзьобань, О.П.uk_UA
dc.contributor.authorКротюк, В.uk_UA
dc.date.accessioned2025-12-02T09:46:51Z-
dc.date.available2025-12-02T09:46:51Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationДзьобань О. Метафоричність розуміння інформаційного суспільства / Дзьобань О., Кротюк В. // Humanities Studies. - 2025. - № 24 (101). - С. 39-51.uk_UA
dc.identifier.urihttps://dspace.nlu.edu.ua/jspui/handle/123456789/20647-
dc.description.abstractАктуальність теми полягає у тому, що метафори формують спосіб мислення, визначають цінності й стратегії розвитку інформаційного середовища. Вони допомагають пояснити складні процеси у доступній формі та впли вають на суспільну свідомість. Метою статті є уточнення ключових характеристик інформаційного суспільства на базі наявних метафор його тлумачення та показ причинно-наслідкового зв’язку між розвитком «продуктів» інформаційного суспільства і бурхливим зростанням технологій в інформаційній сфері. Різноманітність поглядів на феномен «інформаційне суспільство» породжує безліч варіантів концептуальних метафор: «технотронна ера» (Зб. Бжезінський); «зріле суспільство» (Д. Габор); «технологічне суспільство» (Ж. Елюль); «суперіндустріальне суспільство» (Е. Тоффлер); «постсучасне суспільство» (Ж.-Ф. Ліотар), які також як інші метафори, що застосову ються до сучасного суспільства. Вони підкреслюють характерні особливості, вносять доповнення, але в цілому актуалізують розуміння сукупності процесів, що впливають на розвиток суспільства, як системи. Концептуалі зація даної теми через метафори відкриває шлях до міждисциплінарного осмислення: соціологічного, філософ ського, культурологічного. Адже інформаційне суспільство не можна звести лише до технологій, воно включає символічні, комунікативні та ціннісні виміри.Метафоричний підхід не є заміною строгого аналізу, а навпаки допо внює його, надаючи дослідникам інструмент для глибшого розуміння трансформацій сучасного світу. У статті показано, що фундаментальне для філософії та соціології поняття «суспільство» у процесі створення й розви тку теоретичних конструкцій, що дають змогу описати зміни, які відбуваються на конкретному етапі розвитку людської цивілізації, доповнювалося метафоричними термінами, за допомогою яких окреслювали тимчасові межі, визначали відмітні риси соціальної системи. Окреслено найсуттєвіші аспекти вивчення інформаційного суспільства (технологічний, символічний, культурний, психологічний, глобалізаційний і політичний), виокрем лено узагальнюючі ознаки інформаційного суспільства.Зроблено висновок, що сучасне інформаційне суспільство часто описується не лише через строгі наукові дефініції, а й за допомогою метафор, які відображають складність і багатовимірність цього феномена. Метафоричність дозволяє глибше зрозуміти природу інформаційних проце сів: наприклад, суспільство як «мережа», «організм», «дзеркало», «ринок знань» чи навіть «кіберпростір». Вони підкреслюють характерні особливості, вносять доповнення, але в цілому актуалізують розуміння сукупності про цесів, що впливають на розвиток суспільства, як системи.uk_UA
dc.language.isouken
dc.publisherНЮУ ім. Ярослава Мудрогоuk_UA
dc.subjectсуспільствоuk_UA
dc.subjectінформаційне суспільствоuk_UA
dc.subjectтехнологіїuk_UA
dc.subjectкомунікаціїuk_UA
dc.subjectмережеві комунікаціїuk_UA
dc.subjectінформаціяuk_UA
dc.subjectмережіuk_UA
dc.subjectсоціальна структураuk_UA
dc.subjectметафораuk_UA
dc.subjectsocietyuk_UA
dc.subjectinformation societyuk_UA
dc.subjecttechnologyen
dc.subjectcommunicationsen
dc.subjectnetwork communicationsen
dc.subjectinformationen
dc.subjectnetworksen
dc.subjectsocial structureen
dc.subjectmetaphoren
dc.titleМетафоричність розуміння інформаційного суспільстваuk_UA
dc.typeArticleen
Appears in Collections:Наукові статті кафедри філософії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dzioban_39-51.pdf339.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.