Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19966
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКовальчук, А.С.uk_UA
dc.date.accessioned2024-01-11T08:57:21Z-
dc.date.available2024-01-11T08:57:21Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationКовальчук А. С. Фінансово-правове регулювання платіжних систем в Україні : дис. ... докт. філософії в галузі знань 08 "Право" : спец.: 081 - Право / А. С. Ковальчук ; наук. керівник Є. О. Алісов ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, М-во освіти і науки України. - Харків, 2023. - 234 с.uk_UA
dc.identifier.urihttps://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19966-
dc.description.abstractУ дисертації виконано теоретичне узагальнення та міститься нове вирішення наукового завдання, яке полягає у висвітленні особливостей механізма фінансово-правового регулювання платіжних систем в Україні після прийняття й введення в дію нового законодавства про платіжні послуги. В дисертації на основі аналізу та узагальнення наукових праць та нормативно-правових актів запропоновано новий підхід до розгляду поняття «платіжна система» як своєрідної правової форми, зміст якої висвітлюється через її складові елементи, а сутність розкривається за допомогою позначення основної функції – надання платіжних послуг. З огляду на суттєве оновлення національного законодавства України в сфері надання платіжних послуг вказано на зміну акценту в розумінні сутності поняття «платіжна система» зі здійснення переказу коштів (як було раніше) на виконання платіжних операцій (новий підхід). Підкреслено, що термін «платіжні послуги» є ширшим за змістом відносно пов’язаних з ним понять «платіжні операції» та «переказ коштів». Сформульовано в контексті ідентифікації суб’єктів платіжної інфраструктури визначення платіжної системи як персоніфікованої організаційно-правової форми діяльності з надання платіжних послуг. В перебігу розгляду питання про класифікацію платіжних систем запропоновано їх поділ за таким юридичним критерієм як державна легітимація платіжних сервісів на: 1) системи альтернативних (нерегульованих, неофіційних, нелегальних, неформальних, традиційних тощо) грошових переказів, що мають різні назви, форми прояву та механізми функціонування та, 2) платіжні системи створення яких пов’язується з 3 державою, її фундаторською, організаторською та регуляторною функціями, що знаходять свій прояв у формуванні та адмініструванні платіжної інфраструктури, що забезпечує потреби публічних фінансів. Окреслено авторське уявлення про періодизацію правового регулювання платіжних систем в Україні. Вказано на подвійний характер поточного етапу юридичного впорядкування сфери платіжного ринку, коли з одного боку послідовно продовжується реалізація курсу на євроінтеграцію, поглиблення пристосування національної моделі платіжних сервісів до вимог acquis ЄС та міжнародних стандартів, а з іншого – здійснюється корегування законодавства відповідно до умов воєнного стану. Висловлено прогноз щодо специфіки наступного етапу правового регулювання платіжних систем в Україні, сутність якого буде полягати у скасуванні введенних обмежень у роботі платіжних систем після завершення дії режиму воєнного стану та запровадження перехідного періоду задля пристосування національних платіжних сервісів до їх функціонування як частини Єдиної зони платежів у євро (SEPA) у мирний час згідно міжнародним стандартам та післявоенним економічним умовам. Застосовано науковий підхід до висвітлення особливостей правового регулювання платіжних систем з позицій фінансово-правового інституту грошового обігу та наведені аргументи проти доктринальних концепцій окремого правового інституту платіжних систем чи підгалузі банківського права - платіжного права через їх дискусійність та недостатню обґрунтованість. Сформульовано авторське визначення поняття механізму фінансово-правового регулювання платіжних систем як сукупності взаємопов’язаних юридичних засобів, за допомогою яких забезпечується стабільне впорядкування суспільних відносин в сфері надання платіжних послуг, що закріплює правовий статус їх суб'єктів, розкриває правову природу й окреслює коло прав та обов’язків таких осіб, визначає види та умови настання 4 юридичної відповідальності, як інструмента запобігання вчиненню відповідних правопорушень. Наведено загальну характеристику механізму фінансово-правового регулювання платіжних систем, якому властиве застосування всіх можливих видів правових норм, що вказує як на його інструментальну складність, так і гнучкість використовуваних засобів. Здійснено поділ учасників правовідносин, що пов’язані з організацією та функціонуванням платіжних систем на: 1) суб’єктів платіжних правовідносин (суб’єктів правових відносин у платіжній системі) та, 2) суб’єктів, які є дотичними до таких правовідносин (органи, що здійснюють правове регулювання таких відносин та реалізують функції їх адміністрування, у тому числі - контрольні). Узагальнені повноваження Державної казначейської служби України, які запропоновано поділяти на ті, що стосуються: 1) діяльності цього центрального органа виконавчої влади як учасника платіжного ринку і, 2) усіх інших аспектів його організації та функціонування. Описано модель функціональної взаємодії публічно-фінансової платіжної інфраструктури «СЕП НБУ-ДКСУ» та специфічної платіжної субінфраструктури «ДКСУ-банки» в сфері розрахунково-касового обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства, вказано на існування операційної спеціалізації вказаних вище надавачів платіжних послуг. Встановлено, що операційні взаємини «ДКСУ-банки» не є формалізованою та персоніфікованою формою надання платіжних послуг в сфері публічних фінансів та відбивають усталені функціональні зв’язки та взаємодії цих суб’єктів в публічно-фінансовому секторі платіжного ринку та не можуть розглядатися як окрема платіжна система. Наведені аргументи відносно зміни організаційної форми СЕП НБУ, необхідності усунення наявних недоліків у Правилах системи електронних платежів Національного банку України, а також більш чіткого визначення 5 правового статусу такого утворення, його органів управління, контролю та вирішення спорів, детального окреслення їх повноважень. Відстоюється точка про невідповідність публічному інтересу використання електронних грошей при сплаті податків та зборів, так як їх зобов’язальна правова природа не дозволяє вважати таку операцію належним виконанням відповідного податкового обов’язку. Висловлено пропозицію про перетворення Державної казначейської служби України в Державний бюджетний банк України та передачу новостворюваному фінансовому органу частини функцій та повноважень Національного банку України, у тому числі - платіжної організації та оператора нинішньої системи електронних платежів НБУ.uk_UA
dc.language.isouken
dc.publisherНЮУ ім. Ярослава Мудрогоuk_UA
dc.subjectбанкиuk_UA
dc.subjectДержавна казначейська служба Україниuk_UA
dc.subjectелектронні грошіuk_UA
dc.subjectмеханізм фінансово-правового регулюванняuk_UA
dc.subjectНаціональний банк Україниuk_UA
dc.subjectплатіжні операціїuk_UA
dc.subjectплатіжні послугиuk_UA
dc.subjectплатіжні системиuk_UA
dc.subjectсистема електронних платежів Національного банку Україниuk_UA
dc.subjectсистеми альтернативних грошових переказівuk_UA
dc.subjectbanksen
dc.subjectState treasury service of Ukraineen
dc.subjectelectronic moneyen
dc.subjectmechanism of financial and legal regulationen
dc.subjectNational Bank of Ukraineen
dc.subjectpayment operationsen
dc.subjectpayment servicesen
dc.subjectpayment systemsen
dc.subjectelectronic payment system of the National Bank of Ukraineen
dc.subjectalternative money transfer systemsen
dc.titleФінансово-правове регулювання платіжних систем в Україніen
dc.title.alternativeFinancial and legal regulation of payment systems in Ukraineen
dc.typeBooken
Appears in Collections:12.00.07. – Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kovalchuk_dys.pdf1.99 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.