Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19955
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Рева, В.А. | uk_UA |
dc.date.accessioned | 2023-12-28T11:58:16Z | - |
dc.date.available | 2023-12-28T11:58:16Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Рева В. А. Правове регулювання міжбюджетних трансфертів в Україні : дис. ... докт. філософії в галузі знань 08 "Право" : спец.: 081 - Право / В. А. Рева ; наук. керівник О. А. Лукашев ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, М-во освіти і науки України. - Харків, 2023. - 225 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19955 | - |
dc.description.abstract | У роботі здійснено комплексне дослідження правового регулювання міжбюджетних трансфертів, на основі якого обґрунтовано нові наукові положення й розроблено пропозиції щодо удосконалення чинного національного законодавства у цій сфері. Розкрито зміст категорії «міжбюджетні відносини» і визначено ключові ознаки останніх. Міжбюджетним відносинам як правовій категоріх властиві такі ознаки: 1) правовий характер міжбюджетних відносин ‒ можливі лише «в межах» відповідного правового регулювання, здійснюються згідно з приписами бюджетного законодавства; 2) тимчасовість ‒ такі відносини реалізуються в ході бюджетного процесу в межах бюджетного періоду; 3) грошові кошти, які надходять до бюджетів різних рівнів, мають неоднакове спрямування: а) кошти, надані як відповідні дотації, не мають відповідного цільового призначення; б) кошти, що передаються від одного бюджету до іншого як субвенції, мають чітко визначену мету (цільове призначення); 4) плановість ‒ організація міжбюджетних відносин, зокрема, обсяги, в яких надаватимуться міжбюджетні трансферти, плануються заздалегідь при складанні проєктів бюджетів; 5) реалізуються міжбюджетні відносини на стадії виконання бюджету відповідного рівня; 6) формою їх реалізації виступають міжбюджетні трансферти; 7) особливий суб'єктний склад ‒ лише відповідні органи як державної влади, так і місцевого самоврядування можуть вступати в такі відносини); 8) як «сторони» виступає сукупність органів (представницьких та виконавчих); 9) сукупність дій таких органів у міжбюджетних відносинах забезпечує їх динаміку та розвиток. Відзначено спільні й відмінні характеристики реалізації міжбюджетних відносин в Україні та Європейському Союзі. До першої групи віднесено: форма реалізації; мета та завдання; наявність «кохезійної політики», до другої: джерела надання міжбюджетних трансфертів; строк планування бюджетів; активне й реальне використання стратегічних документів; наявність спеціальних умов для суб’єктів, які бажають отримувати міжбюджетні трансферти з бюджету. Співвіднесено такі категорії, як «міжбюджетні відносини», «бюджетне регулювання» і «правове регулювання бюджетних відносин». Встановлено, що вони різняться за «обсягом» регулювання відносин: правове регулювання бюджетних відносин передбачає відображення у нормах бюджетного права положень щодо регулювання відносин, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, а також правових засад утворення і погашення державного (місцевого) боргу; бюджетне регулювання охоплює відносини, пов'язані із розмежуванням повноважень між органами державної влади та органами місцевого самоврядування щодо передачі грошових коштів між відповідними бюджетами; міжбюджетні відносини охоплюють відносини стосовно розподілу (перерозподілу) грошових коштів між відповідними ланками бюджетної системи шляхом надання міжбюджетних трансфертів. Охарактеризовано принципи реалізації міжбюджетних відносин й проведено їх класифікацію на основі принципів бюджетної системи України. З урахуванням такого підходу запропоновано виокремлювати дві групи таких засад: 1) загальні (збалансованості, самостійності, обґрунтованості, субсидіарності, цільового використання коштів, публічності та прозорості тощо); 2) спеціальні (гласності, відповідальності, рівності бюджетних прав суб'єктів міжбюджетних відносин, децентралізації). Обґрунтовано підхід, за якого в умовах воєнного стану принципи бюджетної системи як основа для реалізації міжбюджетних відносин мають інше змістове наповнення. Розкрито зміст й узагальнено різні підходи до визначення міжбюджетних трансфертів. Виокремлено дві групи ознак міжбюджетних трансфертів ‒ загальні (притаманні всім міжбюджетним трансфертам) і специфічні (характерні для певного виду міжбюджетних трансфертів). До загальних ознак належить: а) безоплатність; б) безповоротність; в) грошова форма; г) плановий характер; д) нормативне закріплення, до специфічних ‒ цільове призначення (спрямування) та темпоральна обмеженість. Запропоновано класифікувати міжбюджетні трансферти за такими критеріями: 1) рівень закріплення надання (передачі) міжбюджетних трансфертів; 2) характер видатків, які можуть задовольнятися за рахунок коштів, отриманих як міжбюджетні трансферти; 3) участь бюджету- отримувача у фінансуванні заходів, на реалізацію яких надаються кошти; 4) цільове спрямування; 5) рівень бюджету, між якими можливий рух коштів у вигляді міжбюджетних трансфертів; 6) «значимість» міжбюджетних трансфертів; 7) метод розрахунку обсягів міжбюджетних трансфертів. Розкрито сутність дотації як одного з видів міжбюджетних трансфертів, які можуть надаватися в Україні. Доведено багатоаспектність категорії «дотація», запропоновано розглядати її у декількох значеннях: а) як міжбюджетний трансферт між різними ланками бюджетної системи; б) як одну з можливих форм державної допомоги; в) один з видів державної підтримки суб’єктів господарювання. Підкреслено, що вони відрізняються за: підставою надання, порядком надання та суб’єктним складом таких відносин. Доведено, що дотації як родовій категорії притаманні такі характеристики: нецільовий характер; двосторонній рух грошових коштів (з державного бюджету до місцевих бюджетів і з місцевих бюджетів до державного бюджету); підставність (визначається відповідним значенням індексу податкоспроможності бюджету); різноджерельність надання (базова й додаткові дотації надаються із загального фонду державного бюджету, а реверсна – із загального фонду місцевого бюджету); обумовленість руху коштів необхідністю збалансування бюджетів для забезпечення фінансування запланованих видатків. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | en |
dc.publisher | НЮУ ім. Ярослава Мудрого | uk_UA |
dc.subject | публічні фонди | uk_UA |
dc.subject | місцевий бюджет | uk_UA |
dc.subject | правове регулювання бюджетних відносин | uk_UA |
dc.subject | міжбюджетні відносини | uk_UA |
dc.subject | міжбюджетні трансферти | uk_UA |
dc.subject | фінансова стабільність | uk_UA |
dc.subject | принципи бюджетної системи | uk_UA |
dc.subject | воєнний стан | uk_UA |
dc.subject | децентралізація | uk_UA |
dc.subject | бюджетні зобов’язання | uk_UA |
dc.subject | бюджетна політика | uk_UA |
dc.subject | public funds | en |
dc.subject | local budget | en |
dc.subject | legal regulation of budgetary relations | en |
dc.subject | interbudgetary relations | en |
dc.subject | interbudgetary transfers | en |
dc.subject | financial stability | en |
dc.subject | principles of the budget system | en |
dc.subject | martial law | en |
dc.subject | decentralization | en |
dc.subject | budgetary obligations | en |
dc.subject | budget policy | en |
dc.title | Правове регулювання міжбюджетних трансфертів в Україні | uk_UA |
dc.title.alternative | Legal regulation of intergovernmental transfers in Ukraine | en |
dc.type | Book | en |
Appears in Collections: | 12.00.07. – Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Reva_dys.pdf | 1.61 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Reva_rishennia.pdf | 606.06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.