Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/18694
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГолубнича, Л.О.-
dc.date.accessioned2021-02-22T08:54:42Z-
dc.date.available2021-02-22T08:54:42Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationГолубнича Л. О. Просвітницько-педагогічна діяльність Харківського товариства взаємодопомоги трудящих жінок / Л. О. Голубнича // Педагогіка та психологія. – Харків, 2019. – Вип. 62. – С. 58–67.ru_RU
dc.identifier.urihttps://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/18694-
dc.descriptionThe article deals with the educational activities of the public association, which emerged in Kharkiv in the early twentieth century against the background of gender issues. The significance of the study is due to the fact that the process of Л.О. Голубнича developing civil society is active in modern Ukraine, therefore, the study of this process from a historical point of view is socially necessary. The study of educational and pedagogical activities of such associations will contribute to the history of pedagogy and pedagogical science. The purpose of scientific reflection is to study the educational and pedagogical activities of the Kharkiv Association for Mutual Assistance of Working Women. The objectives of the article are 1) to identify specific cases of this public association, which were educational in nature; 2) to find out their pedagogical content. The methods of scientific study used in this article were theoretical cognitive-generalizing methods, namely: analysis and synthesis of archival materials and the scientific literature. The results of the study were 1) identification of the following specific cases of educational nature: the organization of numerous courses, kindergarten "Oseredok", primary school, mixed gymnasium, library, literary and artistic club, preschool education courses, women’s higher courses; 2) the researched public association saw the educational institutions organized by it accessible to children (taking into account their individual needs and features), based on partnership interaction with students and close cooperation with parents; sought to raise a woman’s mental level, develop her outlook and become a full member of society, as well as alleviate the rudeness of boys and provide young people with opportunities for mutual acquaintance in the environment of everyday work; the main goal was the development of independence, self-awareness, creativity and solidarity.ru_RU
dc.description.abstractУ статті розглядаються просвітницька діяльність громадського об’єднання, яке виникло в Харкові на початку ХХ століття на тлі гендерних проблем. Актуальність дослідження зазначеної проблеми обумовлюється тим, що в сучасному Українському суспільстві активно відбувається процес формування громадянського суспільства, отже, вивчення цього процесу з історичного погляду є соціально необхідним, а дослідження просвітницької та педагогічної діяльності таких об’єднань буде сприяти розвитку як історії педагогіки, так і педагогічної науки. Метою наукової рефлексії є дослідження просвітницько-педагогічної діяльності Харківського товариства взаємодопомоги трудящих жінок. Завдання статті полягають 1) у виявленні конкретних справ зазначеного громадського об’єднання, що мали просвітницький характер; 2) у з’ясуванні їхнього педагогічного наповнення. Методами наукового вивчення, що було застосовано у даній статті, стали теоретичні когнітивно-узагальнюючі методи, а саме: аналіз та синтез архівних матеріалів наукової літератури. Результатом дослідження стало 1) виявлення таких конкретних справ просвітницького характеру: організація численних курсів, дитячого садку «Осередок», початкової школи, змішаної гімназії, бібліотеки, літературно-художнього гуртку, курсів дошкільного виховання, Вищих жіночих курсів; 2) досліджуване громадське об’єднання бачило організовані ним освітні заходи заклади доступними для дітей (з урахуванням їхніх індивідуальних потреб та особливостей), заснованими на партнерській взаємодії з учнями та тісній співпраці з батьками; прагнуло підняти розумовий рівень жінки, розвинути її кругозір та її становлення як повноправного члена суспільства, а також пом’якшити грубощі хлопців і надати молоді можливості для взаємного ознайомлення в обстановці повсякденної праці; основною метою став розвиток самостійності, самосвідомості, творчості та солідарності.ru_RU
dc.language.isootherru_RU
dc.subjectпросвітництвоru_RU
dc.subjectпедагогічна діяльністьru_RU
dc.subjectгромадське об’єднанняru_RU
dc.subjectжінкаru_RU
dc.subjectХарківське товариство взаємодопомоги трудящих жінокru_RU
dc.subjecteducationru_RU
dc.subjectpedagogical activityru_RU
dc.subjectpublic associationru_RU
dc.subjectwomanru_RU
dc.subjectKharkiv association for mutual assistance of working womenru_RU
dc.titleПросвітницько-педагогічна діяльність Харківського товариства взаємодопомоги трудящих жінокru_RU
dc.typeArticleru_RU
Appears in Collections:Наукові статті кафедри іноземних мов № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Holubnycha_58-67.pdf346.14 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.