Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/18329
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМошинська, О.Ю.-
dc.date.accessioned2020-12-15T18:22:23Z-
dc.date.available2020-12-15T18:22:23Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationМошинська О. Ю. Трансформація освіти: теоретичний та практичний виміри / О. Ю. Мошинська // The scientific heritage. – 2020. – № 45, p. 3. – С. 44–47.ru_RU
dc.identifier.urihttps://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/18329-
dc.descriptionThe transformation of education as a challenge of modern time is analyzed in the article. It is one of the educational strategies aimed at implementing and developing such a model of education, which is constructed on the basis of new educational paradigms. The past educational paradigms of interpreting education as a unified in content and form for all subjects of education today are not justified. Firstly, the transformation is aimed at over-coming the crisis of education, secondly, at innovativeness, thirdly at the introduction of the principle of complicity, reciprocity of educational practices, fourthly, at the imperative “knowledge not for the sake of knowledge, but knowledge for life”, fifthly, to promote openness of education as opposed to a disciplinary, closed process. The transformation is analyzed as an update of knowledge as a vital and practical meaning. In this sense, the test results of 2019 are presented. They allow to see the trend of devaluation of knowledge. The positive and negative consequences of the technological development of education, the emergence of a technologically dependent person in the educational space are presented, which undoubtedly affects the rethinking of educational technologies. The dichotomies of education - commercialization, education - goods, education - services are considered. Transformation is seen as the introduction of innovative technologies in education.ru_RU
dc.description.abstractВ статті аналізується трансформація освіти як виклик сьогодення. Вона є однією з освітніх стратегій, що спрямована на розробку і здійснення такої моделі освіти, яка буде побудована на підставі нових освітніх парадигм. Колишнє парадигмальне трактування освіти як єдиного за змістом і формою для усіх суб’єктів навчання сьогодні себе не виправдовує. Трансформація по-перше спрямована на подолання кризи освіти, по друге – на інноваційність, по-третє започатковує принцип сприяття, злагоди в освітніх практиках, четверте - налаштована на здійснення імператива «не знання задля знань, а знання для життя», п’яте - подолати інтерпретацію освіти як закритого дисциплінарного простору. Аналізується трансформація як оновлення освітніх знань, їх життєво-практичний сенс. В цьому аспекті наводяться результати тестування за 2019 рік. Вони дозволяють зазнати їх девальвацію. Подано позитивні та негативні наслідки технологізації освіти, що стає підставою появи технозалежної людини в освітньому просторі. Ця обставина вимагає переосмислення технологій навчання. Подано з’ясування дихотомій освіта – комерціалізація, освіта - товар, освіта – послуги. Трансформація розглядається як запровадження інноваційних освітніх технологій.ru_RU
dc.language.isootherru_RU
dc.subjectосвітаru_RU
dc.subjectлюдинаru_RU
dc.subjectтрансформаціяru_RU
dc.subjectкриза освітиru_RU
dc.subjectінноваціїru_RU
dc.subjecteducationru_RU
dc.subjectpersonru_RU
dc.subjecttransformationru_RU
dc.subjectcrisis of educationru_RU
dc.subjectinnovationru_RU
dc.titleТрансформація освіти: теоретичний та практичний виміриru_RU
dc.typeArticleru_RU
Appears in Collections:Наукові статті кафедри іноземних мов № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moshinska_44-47--45.pdf572.58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.