Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/16921
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Бурлука, О.В. | - |
dc.date.accessioned | 2019-11-08T13:17:24Z | - |
dc.date.available | 2019-11-08T13:17:24Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Бурлука О. В. Самоосвіта особистості як спосіб формування стратегії життя / О. В. Бурлука // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Серія : Філософія. – 2018. – Вип. 51. – С. 98–109. | ru_RU |
dc.identifier.uri | http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_filos_2018_51_12 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/16921 | - |
dc.description | It is investigational, as a height of dataflow, origin of NT, acceleration of socio-economic development, passing to the market, height of number of unemployed persons, influences on forming of strategy of life. New sociocultural terms need introduction of technique, technology, Increase of competitiveness at the market of labour, require from the man of ability and willingness to decide economic and scientific and technical tasks. It causes a necessity for purposeful and energetic efforts and capabilities constantly to promote a professional competence, overcome stereotypes and have creative independence. Today a man must be ready to the surprises in a professional and social situation, propensity to retraining in changeable space of market conditions, constantly to watch changes in a professional sphere, envisage reliable modifications. Adaptation of personality to the swift changes in economic, public, political, cultural life will pass with minimum losses on condition of to многоплановой mid various preparation of personality to productive and social life. It gives new social sense to the self-education of personality, it becomes a catalyst and means of social mobility of man, opens access to the intellectual, cultural values, extends a world view, increases intellectual potential of man and allows to find the place him in life, to attain social confession and material welfare. Idlest a self-education creates terms in relation to forming and realization of strategy of life of personality, realization of vital aim in vital events. | ru_RU |
dc.description.abstract | Досліджено, як зростання інформаційного потоку, виникнення нових технологій, прискорення соціально-економічного розвитку, перехід до ринку, зростання числа безробітних впливають на формування стратегії життя. Нові соціокультурні умови потребують впровадження техніки, технології, підвищення конкурентоспроможності на ринку праці, вимагають від людини здатності і готовності вирішувати економічні і науково-технічні завдання. Це потребує цілеспрямованих і енергійних зусиль і здібностей, необхідності постійно підвищувати професійну компетентність, долати стереотипи і мати творчу самостійність. Сьогодні людина має бути готова до несподіванок в професійній і соціальній ситуації, бути схильна до перепідготовки в мінливому просторі ринкових умов, постійно спостерігати за змінами в професійній сфері, передбачати вірогідні модифікації. Адаптація особистості до стрімких змін в економічному, громадському, політичному, культурному житті проходитиме з мінімальними витратами за умови багатопланової і різноманітної підготовки особистості до виробничого і соціального життя. Це надає самоосвіті особистості новий соціальний сенс, вона стає каталізатором і засобом соціальної мобільності людини, відкриває доступ до інтелектуальних, культурних цінностей, розширює світогляд, збільшує інтелектуальний потенціал людини і дозволяє їй знайти своє місце в житті, досягнути соціального визнання та матеріального добробуту. Тобто самоосвіта створює умови щодо формування і реалізації стратегії життя особистості, реалізації життєвої мети в життєвих подіях. | ru_RU |
dc.language.iso | uk_UA | ru_RU |
dc.subject | самоосвіта особистості | ru_RU |
dc.subject | самоосвітня діяльність | ru_RU |
dc.subject | стратегія життя | ru_RU |
dc.subject | знання | ru_RU |
dc.subject | інформація | ru_RU |
dc.subject | професійне середовище | ru_RU |
dc.subject | соціальне визнання | ru_RU |
dc.subject | інтелектуальний потенціал людини | ru_RU |
dc.subject | соціальна мобільність | ru_RU |
dc.subject | інформаційно-комунікаційне середовище | ru_RU |
dc.subject | самовдосконалення | ru_RU |
dc.subject | self-education of personality | ru_RU |
dc.subject | самообразовательная activity | ru_RU |
dc.subject | strategy of life | ru_RU |
dc.subject | knowledge | ru_RU |
dc.subject | information | ru_RU |
dc.subject | professional environment | ru_RU |
dc.subject | social confession | ru_RU |
dc.subject | intellectual potential of man | ru_RU |
dc.subject | social mobility | ru_RU |
dc.subject | informatively-communication environment | ru_RU |
dc.subject | self-perfection | ru_RU |
dc.title | Самоосвіта особистості як спосіб формування стратегії життя | ru_RU |
dc.title.alternative | Self-education of personality as method of forming of strategy of life | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
Appears in Collections: | Наукові статті кафедри культурології |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Burluka_98-109.pdf | 369.5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.