Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/14794
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Уманець, О.В. | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-16T17:51:40Z | - |
dc.date.available | 2018-06-16T17:51:40Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Уманець О. В. Особливості інтерпретації концепту жіночого начала як складової фаустіанської тематики в «трьох сценах із "Фауста" Гёте» О. Локшина / О. В. Уманець // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті : зб. наук. пр. – Харків, 2015. – Вип. 2. – С. 53–60. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://tihae.org//pdf/t2015-02-10-umanets.pdf | - |
dc.identifier.uri | http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tnvakho_2015_2_12 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/14794 | - |
dc.description | There is a need to researching the interpretation features of the concept of femininity in "Three scene from "Faust" by Gethe" by A. Lokshyn in consequence of insufficient study of this composition. The objective of this study is to identify specificity of the concept of femininity as part of Faust-theme in the indicated composition. The cultural and art methodology have been used in this article. The particular qualities of melodic and dramatic composition of reduced faustiana`s version by A. Lokshyn and specificity of interpretation of the concept of femininity, which exhibit demonstrates there – orientation in negative sphere owing to "re-semantic" principle, are detected in this article. Authoress has been proved significance in this composition of axiological problems – value`s conflict of personality (love desire as human being sense) and society. Conceptual sense of vocal plane as sphere of axiological conflict`s embodiement in spiritual word by heroine, symphonic plane and instrumental theatre`s principles as sphere of author`s seeing of the axiological collision has been uncovered. Authoress has been underscored perceptual chronotope`s importance as a sphere of its personal internalizing by the recipient that made actual of prognostic-axiological part of Faust-theme`s problem field and resonate with personal directed world view paradigm of the postmodernism. | uk_UA |
dc.description.abstract | У статті висвітлено специфіку редукованої версії фаустіани О. Локшиним, особливості драматургії твору та інтерпретації концепту жіночого начала, котрий, завдяки принципу «пересемантизації», демонструє переорієнтацію в сферу негативного начала. Доведено значущість у творі аксіологічної проблематики – конфлікту цінностей особистості (жага Любові як сенсу буття людини), і суспільства. Виявлено концептуальне значення вокального шару твору як сфери втілення аксіологічного конфлікту в духовному світі героїні, симфонічного шару та принципів інструментального театру як площини авторського бачення ціннісної колізії. Наголошено на значенні перцептуального хронотопу як площини її особистісного осмислення реципієнтом, що актуалізує прогностично-ціннісну складову проблемного поля фаустіани та резонує з особистісно орієнтованою постмодерністською парадигмою світобачення. | uk_UA |
dc.description.abstract | В статье освещена специфика редуцированной версии фаустианы А. Локшиным, особенности драматургии произведения и интерпретации концепта женского начала, который благодаря принципу «пересемантизации» демонстрирует переориентацию в сферу негативного начала. Доказана значимость в произведении аксиологической проблематики - конфликта ценностей личности (жажда Любви как смысла бытия человека) и общества. Выявлено концептуальное значение вокального пласта произведения как сферы воплощения аксиологического конфликта в духовном мире героини, симфонического пласта и принципов инструментального театра как плоскости авторского видения ценностной коллизии. Подчеркнуто значение перцептуального хронотопа как плоскости ее личного осмысления реципиентом, что актуализирует прогностично-ценностную составляющую проблемного поля фаустианы и резонирует с личностно ориентированной постмодернистской парадигмой мировидения. | - |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | Харків : ХДАДМ | uk_UA |
dc.subject | фаустіана | uk_UA |
dc.subject | хронотоп | uk_UA |
dc.subject | цінності | uk_UA |
dc.subject | концепт жіночого начала | uk_UA |
dc.subject | фаустиана | uk_UA |
dc.subject | ценности | uk_UA |
dc.subject | концепт женского начала | uk_UA |
dc.subject | Faust-theme | uk_UA |
dc.subject | chronotope | uk_UA |
dc.subject | values | uk_UA |
dc.subject | concept of femininity | uk_UA |
dc.title | Особливості інтерпретації концепту жіночого начала як складової фаустіанської тематики в «трьох сценах із "Фауста" Гёте» О. Локшина | uk_UA |
dc.title.alternative | Особенности интерпретации концепта женского начала как составляющей фаустианской тематики в «Трех сценах из "Фауста" Гете» А. Локшина | uk_UA |
dc.title.alternative | The interpretation of the concept of femininity as part of Faust-theme in "Three scene from "Faust" by Gethe" by A. Lokshyn | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | Наукові статті кафедри культурології |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Umanets_53-60.pdf | 1.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.