міністерство освіти І НАУКИ україни

Національна юридична академія україни

імені ярослава мудрого

 

 

 

програма

 

навчальної дисципліни

“французька мова

(ДРУГА МОВА)

 

 

для студентів ІІІ - V курсів

факультету підготовки юристів

для МЗС України

 

 

 

 

 

 

Затверджено вченою радою академії

(протокол № 2 від 19.09.2008 р.)

 

 

 

Харків

2008

 

 

Програма навчальної дисципліниФранцузька мова (друга мова) для студентів ІІІ - V курсів факультету підготовки юристів для МЗС України / Уклад.: І.П. Ліпко, Л.В. Чурсіна.Х.: Нац. юрид. акад. України, 2008. – 10 с.

 

 

 

 

У к л а д а ч і: І.П. Ліпко,

 Л.В. Чурсіна

 

 

 

Рекомендовано до видання редакційно-видавничою радою

академії (протокол № 7 від 21.11.2008 р.)

 

 

 

 

1. ВСТУП

 

Згідно з вимогами Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти програма зорієнтована на вивчення французької мови як другої і має на меті досягнення відповідного рівня її оволодіння за соціальним та професійним спрямуванням, набуття навичок і умінь мовленнєвої компетенції, достатньої для подальшого використання французької мови як у повсякденних, так і загальних ділових та фахових ситуаціях.

Мета навчального курсу “Французька мова (друга мова)” – це формування професійно орієнтованої міжкультурної комунікативної та соціокультурної компетенцій, необхідних для кваліфікованої професійної діяльності у приватній, су-спільній, професійній та освітній сферах спілкування з носіями мови. Програма відповідає рівню володіння мовою В2 (просунутий, незалежний користувач) і розрахована на студентів, які опанували рівень В1. Навчальним планом передбачено 208 годин, з яких 196 – практичні заняття та 12 – самостійна робота.

Вимоги до рівня підготовки визначаються типовою та робочою програмами академії, згідно з якими студент, опираючись на базові знання основ фонетики, граматики, лексики сучасної французької мови, повинен:

– оволодіти активним словниковим запасом у кількості 2000 лексичних одиниць;

– удосконалити набуті уміння працювати з навчальною літературою та словниками;

– оперувати вивченим лексико-граматичним матеріалом відповідно до конкретної комунікативної мети;

– адекватно реагувати в певних мовленнєвих ситуаціях у межах тем, що вивчаються;

– вести телефонні розмови, спілкуватися через Інтернет, розуміючи мову носія й адекватно реагуючи;

– сприймати зміст повідомлень по радіо, телебаченню (анонси передач, новини тощо);

– вміти висловлювати свою думку на задану тему, підтримувати бесіду в режимі інтерактивного спілкування.

Курс передбачає комплексну організацію мовного матеріалу, викладання якого здійснюється поступово.

 

2. ЗМІСТ

 

Фонетика. Курс практичної фонетики виступає як складова частина говоріння. За період навчання студенти вдосконалюють знання фонетики й фонології, необхідні для використання у процесі комунікації: система голосних і приголосних, явище зчеплення та зв’язування, словесний і фразовий наголос, інтонація.

Граматика. Граматика як складова частина курсу вивчається й корегується протягом усього періоду навчання. Це допоміжний засіб у формуванні лексичних і комунікативних здібностей. Курс граматики вивчається поступово згідно з концентричним принципом подачі навчального матеріалу.

Морфологія. Іменник: артикль; рід і число, множина. Прикметник: рід, число (множина); місце (препозиція / постпозиція); види (вказівні, присвійні, питальні); ступені порівняння. Числівник: кількісні й порядкові. Займенник: класифікація (особові, вказівні, відносні). Дієслово: способи й часи; дійсний і пасивний стан; інфінітив простий і складений. Дієприкметник. Дієприслівник. Прийменник. Сполучник.

Синтаксис. Просте речення: порядок слів; структура заперечного речення; питальне речення. Складні речення: структура складного речення; класифікація підрядних речень. Безособові, інфінітивні, дієприкметникові звороти.

Лексика. Вивчення лексики спрямоване на розвиток комунікативних навичок, які потрібні майбутньому фахівцю в його роботі, зокрема й у галузі права. За весь період навчання студенти засвоюють активний словник обсягом 2000 лексичних та фразеологічних одиниць. До активного словника студента належить побутова, суспільно-політична лексика та терміни за фахом.

Вивчення суспільно-політичної лексики починається на просунутому етапі й передбачає читання та реферування газетних та журнальних статей і перегляд поточних новин.

 

Орієнтовна тематика

 

    Особливості й правила етикету

    Сім’я. Родинне коло. Стосунки в сім’ї

    Житло. Умови проживання

    Їжа. Традиційна кухня

    Одяг. Покупки і споживчі тенденції

    Навчання. Академія

    Робота. Повсякденне життя

    Коло спілкування. Контакти. Розмови по телефону

    Подорож

    Відпочинок і розваги

    Здоров’я. Здоровий спосіб життя

    Соціальні проблеми

    Географічне положення, культура і суспільство Франції

    Адміністративно-територіальний і політичний устрій Франції. Гілки влади

    Судова гілка влади Франції

    Європейський союз

    Міжнародні організації. Система міжнародних судів

    Міжнародні стосунки ( візити, перемовини, проблеми миру і безпеки)

 

Реалізація програми

 

III курс

 

Фонетика. Система голосних і приголосних. Основні правила наголосу. Основні інтонаційні структури. Ритмічна група. Зв’язування і зчеплення. Орфографія і правила читання.

Граматика. Типи речень: утворення питальних, заперечних і спонукальних речень. Іменник: однина і множина, рід; означений та неозначений артикль. Займенник: його види (особові, присвійні, зворотні, вказівні). Числівник: його види (кількісні й порядкові). Написання дат. Дієслово: дієвідміни, дійсний і наказовий способи.

Лексика. 700 лексичних та фразеологічних одиниць у межах зазначеної тематики.

Тематика. Ситуації спілкування (у формі діалогічного мовлення):

   Особливості етикету

   Сім’я. Родинне коло. Стосунки в сім’ї

   Житло. Умови проживання

   Їжа. Традиційна кухня

   Одяг. Покупки і споживчі тенденції

   Коло спілкування. Контакти. Розмови по телефону

   Подорож

   Відпочинок і розваги

 

IV курс

 

Граматика. Дієслово: пасивний стан; безособові форми дієслів: інфінітив, дієприкметник; умовний і суб’єктивний способи. Прийменник.

Лексика. 600 лексичних і фразеологічних одиниць з урахуванням фахової лексики.

Тематика. Ситуації спілкування:

 

а) у формі діалогічного мовлення

 

  Навчання. Академія

   Робота. Повсякденне життя

   Здоров’я. Здоровий спосіб життя

 

б) у формі монологічного мовлення

 

    Географічне положення, суспільство й культура Франції

    Адміністративно-територіальний і політичний устрій Франції. Гілки влади

    Соціальні проблеми

 

V курс

 

Граматика. Безособові речення. Складні речення: структура; класифікація підрядних речень. Сполучник.

Лексика. 700 лексичних і фразеологічних одиниць, необхідних для усної та письмової комунікації у рамках академічного та професійного середовища, суспільно-політичні терміни.

 

Тематика. Ситуації спілкування:

 

а) у формі монологічного мовлення

   Судова гілка влади Франції

   Європейський союз

   Система міжнародних судів

   Міжнародні організації

 

б) у формі діалогічного мовлення

 

    Міжнародні стосунки ( візити, перемовини, проблеми миру і безпеки)

 

Теми для читання періодичної літератури та перегляду новин:

   Візити, перемовини

   Проблеми миру та безпеки

 

Академічні та професійні компетенції

 

По закінченню вивчення навчальної дисципліни “Французька мова (друга мова)“ студенти повинні набути наступних умінь та знань:

 

Лінгвістична компетенція

 

Аудіювання

 

    розуміти загальний зміст та вилучати потрібну інформацію в ході усного спілкування з носіями мови, що вивчається

    розуміти основні ідеї та надану інформацію в ході бесіди в межах зазначених тем за фахом

    розуміти основний зміст радіо- і телепередач на су-спільно-політичну тематику

 

Говоріння

 

    володіти основними вміннями ведення розмови як на світські, так і фахові теми

    розкривати й відтворювати фаховий зміст: дефініції, пояснення, реферування, обґрунтування

    реагувати на важливу інформацію під час дискусій та бесід за темами навчання та фаху

    вести телефонну розмову академічного та професійного характеру

    висловлювати власну думку щодо переглянутих телевізійних новин

    уміти скласти монологічне висловлювання за темами навчання та спеціальності

 

Читання

 

    розуміти тексти повсякденного, фахового і суспільно-політичного характеру з підручників, газет, популярних і спеціалізованих журналів

    розуміти академічну та професійну кореспонденцію

 

Письмо

 

  писати з достатнім ступенем граматичної коректності листи ділового та приватного характеру

         вміти грамотно заповнювати бланки, анкети, митні декларації, складати текст електронного повідомлення тощо

    точно фіксувати повідомлення по телефону

 

Соціокультурна компетенція

 

  правильно добирати та вживати форми привітань та звернень

    вміти користуватися розмовними кліше щодо вступу до бесіди й обговорювання певної проблеми

    розуміти спільності й розбіжності між культурами

    сприяти створенню основи для міжкультурних обмінів та міжнародних зв’язків

 

Навчальні матеріали

 

Поточнітексти, пов’язані з актуальними проблемами суспільно-політичного життя: матеріали з періодичних видань, зразки документів, відеозаписи.

Напівстабільніадаптовані тексти тривалого використання, які відображають сферу професійної діяльності юристів.

Стабільніпідручники, словники, аудіокасети, комп’ютерні програми.

 

3. ЛІТЕРАТУРА

 

Опацький С.Є. Français: підруч. для вищ. навч. закл. – К.: Ірпінь: Перун, 2003.

Leroy L., Tibert S. Flip-posters France. – Recanati: European Language Institute, 1998.

Leroy-Miquel C. Vocabulaire progressif du français. – Paris: CLE international, 1997.

Siréjols E., Tempesta G. Grammaire. Niveau débutant. 450 nouveaux exercices. – Paris: CLE international, 2002.

Милько Т.В., Бреан Робер, Ульянич Г.П. La France et les Français. – X., 2003.

Mauchamp N. Les Français: mentalités et comportements. – Paris: CLE international, 2001.

Відеокурси: Dis voir, Paris, La France, Panorama.

Комп’ютерні програми: Le Français platinum, Triple français, Le Français d’or.

Відеозаписи новин (Euro news).

 

 

 

Н а в ч а л ь н е    в и д а н н я

 

 

 

програма

 

навчальної дисципліни

“французька мова

(ДРУГА МОВА)

 

 

для студентів ІІІ - V курсів

факультету підготовки юристів

для МЗС України

 

 

 

Укладачі: ЛІПКО Ірина Петрівна,

 ЧУРСІНА Людмила Василівна

 

 

Відповідальна за випуск І.П. Ліпко

 

Редактор О.І. Борисенко

Коректор Л.М. Рибалко

Комп’ютерна верстка А. В. Яно

 

 

 

План 2008, поз. 122

 

Підп. до друку 05.12.2008. Формат 84х108 1/32. Папір офсетний.

Друк: ризограф. Умовн. друк. арк. 0,62. Облік.-вид. арк. 0,22. Вид. № 85.

Тираж         прим. Зам. № 3393. Ціна договірна.

____________________________________________________________

Редакційно-видавничий відділ

Національної юридичної академії України,

вул. Пушкінська, 77, м. Харків, 61024, Україна.

____________________________

Друкарня

Національної юридичної академії України,

вул. Пушкінська, 77, м. Харків, 61024, Україна.