Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/8102
Title: Дисциплінарний проступок як підстава припинення трудових правовідносин із державними службовцями
Other Titles: Дисциплинарный проступок как основание прекращения трудовых правоотношений с государственными служащими
А disciplinary offence as a reason for termination of labour relations with civil servants
Authors: Луценко, О.Є.
Keywords: державний службовець
службові обов’язки
невиконання або неналежне виконання обов’язків
дисциплінарний проступок
припинення трудових правовідносин
порушення Присяги держслужбовця
порушення правил професійної етики
дисциплінарне провадження
государственный служащий
служебные обязанности
неисполнение или ненадлежащее исполнение обязанностей
дисциплинарный проступок
прекращение трудовых правоотношений
нарушение Присяги госслужащего
нарушение правил профессиональной этики
дисциплинарное производство
public official
official duties
nonperformance or improper performance of duties
disciplinary offence
termination of public service
violation of the Oath of public official
professional ethics violation
disciplinary proceedings
Issue Date: 2015
Citation: Луценко О. Є. Дисциплінарний проступок як підстава припинення трудових правовідносин із державними службовцями : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.05 / О. Є. Луценко ; кер. роботи О. М. Ярошенко ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. – Харків, 2015. – 19 с.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.05 – трудове право; право соціального забезпечення. Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Міністерство освіти та науки України. – Харків, 2015. Проаналізовано наукові погляди, вітчизняне й зарубіжне законодавство щодо розірвання трудового договору з державним службовцем, який вчинив дисциплінарний проступок. Установлено особливості припинення трудових правовідносин з державним службовцем у разі вчинення ним дисциплінарного проступку: (а) підставою їх припинення є дисциплінарний проступок державного службовця; (б) суб’єктом застосування дисциплінарного стягнення є суб’єкт призначення; (в) особливою процедурою припинення трудових правовідносин є система стадій дисциплінарного провадження; (г) можливість настання специфічних наслідків припинення трудових правовідносин полягає в обмеженні права вступу на державну службу (у випадку порушення Присяги державного службовця). Доведено необхідність нормативного закріплення переліку конкретних діянь, що характеризуватимуть об’єктивну сторону порушення Присяги державними службовцями. Ними є: (а) вияв неповаги до державних символів України, іноземних держав; (б) невиконання або неналежне виконання в межах посадових обов’язків рішень державних органів та/або органів влади АРК, наказів, розпоряджень і доручень керівників, наданих у межах їх повноважень; (в) учинення корупційного правопорушення; (г) порушення обмежень державного службовця. На підставі здобутих теоретичних результатів розроблено проект Закону України «Про дисциплінарні проступки державного службовця України», що послужить удосконаленню правового регламентування дисциплінарної відповідальності державних службовців.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата юридических наук по специальности 12.00.05 – трудовое право; право социального обеспечения. Национальный юридический университет имени Ярослава Мудрого, Министерство образования и науки Украины. – Харьков, 2015. Проанализированы научные взгляды, отечественное и зарубежное законодательство относительно расторжения трудового договора с государственным служащим, который совершил дисциплинарный проступок. Установлены особенности прекращения трудовых правоотношений с государственным служащим в случаи совершения им дисциплинарного проступка: (а) основанием их прекращения является дисциплинарный проступок государственного служащего; (б) субъектом применения дисциплинарного взыскания является субъект назначения; (в) особенной процедурой прекращения трудовых правоотношений является система стадий дисциплинарного производства; (г) возможность наступления специфических последствий прекращения трудовых правоотношений заключается в ограничении права поступления на государственную службу (в случае нарушения Присяги государственного служащего). Доказана необходимость нормативного закрепления перечня конкретных деяний, что будут характеризовать объективную сторону нарушения Присяги государственными служащими. Ими являются: (а) выражения неуважения к государственным символам Украины, зарубежных государств; (б) неисполнение или ненадлежащее исполнение в рамках должностных обязанностей решений государственных органов и/или органов власти АРК, приказов, распоряжений и поручений руководителей, предоставленных в рамках их полномочий; (в) совершение коррупционного правонарушения; (г) нарушение ограничений государственного служащего. На основании полученных теоретических результатов разработан проект Закона Украины «О дисциплинарных проступках государственного служащего Украины», что послужит усовершенствованию правовой регламентации дисциплинарной ответственности государственных служащих.
Description: Dissertation for the scientific degree of Candidate of Legal Sciences. Speciality 12.00.05 – labour law; social security law. Yaroslav Mudryi National Law University. – Kharkiv, 2015. Scientific approaches, national and foreign legislation in the sphere of termination of employment contract with the civil servant, who has committed a disciplinary offence, are studied. Peculiarities of termination of labour relations with civil servants if they have committed a disciplinary offence are determined: (a) a reason for termination is a disciplinary offence of a civil servant; (b) a subject to disciplinary action is a subject assigned to it; (c) a special procedure for termination of labour relations is the system of stages of disciplinary proceedings; (d) possible specific consequences of the termination of labour relations are limitation of the right to enter the civil service (in case of violation of the oath of the civil servant). The necessity of establishing a list of specific actions that will characterize the objective aspect of violation of the oath by civil servants is proved. They are: (a) an expression of disrespect to the state symbols of Ukraine and foreign countries; (b) non-performance or improper performance in the framework of the official duties of the decisions of public bodies and/or authorities of the ARC, orders, regulations and instructions of the heads provided within their powers; (c) commission of a corruption offense; (d) violation of the restrictions of the civil servant. The terms «non-performance» and «improper performance of official duties» are defined. Non-performance of official duties is an omission of a civil servant of a real opportunity to act as required by law, a contract of employment, job description and other regulation or, on the contrary, an act of a civil servant, if he/she had to refrain from committing it. Improper performance of official duties is an act of a civil servant which does not comply with the law and existing circumstances, or if it complies with them, it is committed in violation of the order and timing, form and scope of execution, as well as in the wrong place or by an improper subject. Peculiarities of misconduct of a civil servant are determined: (a) guilty non-performance or improper performance of official duties; (b) his\her official conduct does not enter into a confrontation with the legal regulations, but deviates from the established stereotypes; (c) it is a legal anomaly that must be eliminated by restoring order and immediate termination of the guilty act (or omission); (d) a civil servant is not subject to disciplinary penalties for committing such conduct, but its termination as the corresponding reaction of the head is not excluded. A disciplinary offence of public officials is a unlawful, culpable (intentional or reckless), malicious omission or improper performance of their official duties, violation of ethical rules imposed by the laws and other regulations, employment contract and job description, which entails the use of disciplinary measures. The necessity of adoption of the Rules of professional ethics of state employees is grounded. This will provide the opportunity to group the behavior requirements according to concrete standards, to determine particular correlation between ethical and legal liability for infringement of clear establish rules of behavior, to improve legal liability for inobservance of rules of behavior by employees. The classification of disciplinary offences of civil servant are combined two criteria – by gravity level and by the kind. It is established that classification of disciplinary offences by systematic character feature of its commitment also has significant meaning as it gives possibility to define gravity level of the disciplinary offences of civil servant. The draft Law of Ukraine «On the disciplinary offenses of civil servants of Ukraine» was developed on the basis of the theoretical results that will improve legal regulation of disciplinary responsibility of civil servants.
URI: https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/8102
Appears in Collections:12.00.05 – Трудове право; право соціального забезпечення

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lucenko_O_2015.pdf273.16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.