Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/19148
Title: | Simulation of the yearlong cycle of training of athletes in aerobic gymnastics at the stage of specialized basic training |
Authors: | Todorova, Valentyna Bodrenkova, Inna Moshenska, Tetiana |
Keywords: | аэробная гимнастика модель годовой цикл тренировок спортсмены 12-14 лет этап специализированной базовой подготовки аеробна гімнастика річний тренувальний цикл спортсмени 12-14 років етап профільної базової підготовки aerobic gymnastics model annual training cycle athletes 12-14 years old stage of specialized basic training |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого |
Citation: | Todorova V. Simulation of the yearlong cycle of training of athletes in aerobic gymnastics at the stage of specialized basic training / V. Todorova, I. Bodrenkova, T. Moshenska // Slobozhanskyi herald of science and sport. – 2021. – Vol. 9, № 3. – P. 51–62. |
Abstract: | Мета: розробити модель річного тренувального циклу для спортсменів 12-14 років, які спеціалізуються на аеробній гімнастиці, на основі відомої методики комплексно-координаційно-гімнастичних видів спорту з урахуванням специфіки цього виду спорту.
Матеріали та методи: у дослідженні взяли участь 24 спортсменки віком 12-14 років (дівчата). Методи дослідження: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, педагогічне тестування, педагогічний експеримент та методи математичної статистики.
Результати: досліджено специфіку аеробної гімнастики як виду спорту. Виявлено та практично обґрунтовано ефективні засоби, методи та тренувальні навантаження етапу профільної базової підготовки. Відзначено рівень розвитку фізичних якостей, спеціальної фізичної підготовленості та технічної майстерності спортсменів 12-14 років.
Визначено і встановлено. Експериментально доведено та математично доведено, що розроблена модель річного тренувального циклу є найбільш ефективною для визначення готовності до змагальної діяльності спортсменів 12-14 років, які займаються аеробною гімнастикою на етапі профільної базової підготовки.
Висновки: запропонована модель річного циклу підготовки спортсменів 12-14 років, що займаються аеробною гімнастикою на етапі профільної базової підготовки, призводить до посилення розвитку індивідуальних фізичних якостей, підвищення рівня спеціальної підготовки та набуття спортсменами стійкості та якості. технічні елементи. Цель: разработать модель годового тренировочного цикла спортсменов 12-14 лет, специализирующихся на аэробной гимнастике, на основе известной методики комплексного координационного и гимнастического спорта с учетом специфики этого вида спорта. Материалы и методы: в исследовании приняли участие 24 спортсмена в возрасте 12-14 лет (девушки). Методы исследования: анализ и обобщение данных научно-методической литературы, педагогическое наблюдение, педагогическое тестирование, педагогический эксперимент и методы математической статистики. Результаты: исследована специфика аэробной гимнастики как вида спорта. Выявлены и практически обоснованы эффективные средства, методы и тренировочные нагрузки этапа специализированной базовой подготовки. Установлен уровень развития физических качеств, специальной физической подготовленности и технического мастерства спортсменов 12-14 лет. Определены и установлены. Экспериментально доказано и математически доказано, что разработанная модель годового тренировочного цикла является наиболее эффективной для определения подготовленности к соревновательной деятельности спортсменов 12-14 лет, занимающихся аэробной гимнастикой на этапе специализированной базовой подготовки. Выводы: предложенная модель годового цикла подготовки спортсменов 12-14 лет, занимающихся аэробной гимнастикой на этапе специализированной базовой подготовки, приводит к усиленному развитию индивидуальных физических качеств, повышению уровня специальной подготовки и обретению спортсменами устойчивости и качества. технические элементы. |
Description: | Purpose: to develop a model of the annual training cycle for athletes 12-14 years old, specializing in aerobic gymnastics, based on the well-known methodology in complex coordination and gymnastic sports, taking into account the specifics of this sport. Materials and methods: the study involved 24 athletes aged 12-14 years (girls). Research methods: analysis and generalization of scientific and methodical literature data, pedagogical observation, pedagogical testing, pedagogical experiment and methods of mathematical statistics. Results: the specificity of aerobic gymnastics as a sport has been investigated. Revealed and practically substantiated effective means, methods and training loads of the stage of specialized basic training. The level of development of physical qualities, special physical fitness and technical skill of athletes 12-14 years old has been determined and established. It has been experimentally proved and mathematically proven that the developed model of the annual training cycle is the most effective for determining the readiness for competitive activity of 12-14 year old athletes engaged in aerobic gymnastics at the stage of specialized basic training. Conclusions: the proposed model of the annual cycle of training athletes aged 12-14, engaged in aerobic gymnastics at the stage of specialized basic training leads to increased development of individual physical qualities, increasing the level of special training and athletes gain stability and quality of technical elements. |
URI: | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/19148 |
ISSN: | 2311-9012 |
Appears in Collections: | Наукові статті кафедри фізичного виховання № 2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.