Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/18324
Title: | Інноваціїність філософії педагогіки Пауло Фрейре |
Authors: | Мошинська, О.Ю. |
Keywords: | філософія педагогіки П. Фрейре поліпарадигмальність інновація реальність суспільство політика philosophy of pedagogy P. Freire polyparadigm innovation reality society politics |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Мошинська О. Ю. Інноваціїність філософії педагогіки Пауло Фрейре / О. Ю. Мошинська // Österreichisches Multiscience Journal. – 2020. – № 32. – С. 56–60. |
Abstract: | В роботі П. Фрейре, визнаного бразильського мислителя XX століття, філософа та педагога, освіта постає в онтоантропологічних, історичних, соціальних та політичних імплікаціях. Філософія педагогіки в такому контексті є не абсолютизацією знання як монопарадигми, а поліпарадигмальним складним феноменом. Питання, поставлені в роботі Фрейре, стосуються напрямків і проектів розвитку педагогіки освіти як педагогіки саморозвитку людства. Подано критичний аналіз педагогіки «банківського навчання», як авторитарної. Доведено, що подолання такої моделі можливо лише за умов здійсненням визвольної педагогіки, що базується на єдності двоїстості суб'єктів освітньої реальності: вчитель-учень і учень-вчитель, де існує діалог партнерства, а не протистояння і патерналізму. |
Description: | In the work of P. Freire, the recognized Brazilian thinker of the XX century, a philosopher of pedagogy, education appears in ontoanthropological, historical, social and political implications. The philosophy of pedagogy in this context is not an absolutization of knowledge as a monoparadigm, but a polyparadigmatic complex phenomenon. The questions posed in Freire's work concern the directions and projects of development of pedagogy of education as pedagogy of self-development of mankind. The critical analysis of the pedagogy of "banking education" as authoritarian is presented. It is proved that overcoming such a model is possible only under the conditions of liberation pedagogy, based on the unity of duality of subjects of educational reality: teacher-student and student-teacher, where there is a dialogue of partnership, not confrontation and paternalism. |
URI: | https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/18324 |
Appears in Collections: | Наукові статті кафедри іноземних мов № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Moshinska_56-60.pdf | 713.07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.