Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/17920
Title: | Local Government as a Form of Democracy in Russia |
Other Titles: | Местное самоуправление как форма демократии в России |
Authors: | Lyubashits, Valentin Y. Lyakhov, Viktor P. Plotnikov, Andrey A. Voitenko, Dmitry. A. Sokolova, Iryna A. |
Keywords: | municipality муниципалитет муніципалітет governance управление управління political society политическое общество політичне товариство state authority государственная власть державна влада public power публичная власть публічна влада democracy демократия демократія self-governance самоуправление самоуправління |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | Local Government as a Form of Democracy in Russia / V. Y. Lyubashits, V. P. Lyakhov, A. A. Plotnikov, D. A. Voitenko, I. A. Sokolova // Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi = Journal of History Culture and Art Research. – 2019. – Vol. 8, is. 3. – P. 353–365. |
Abstract: | Місцеве самоврядування займає особливе місце в демократичному механізмі управління суспільством і державою. Модернізація місцевого самоврядування в пострадянській Росії знаходиться на ранній стадії. Сьогодні ми можемо говорити лише про деякі позитивні тенденції в цьому процесі. Перш за все, слід зазначити, що місцеве самоврядування має як особливий суб'єкт, який є населенням, громадянами, так і спеціальним об’єктом управління: питання місцевого значення. Крім того, одним із основних понять, що характеризують сутність місцевого самоврядування як форми організації та здійснення влади, є незалежність. Як і будь-яка інша форма соціального самоврядування, місцеве самоврядування є потужним засобом активізації політичної системи, демократичних інститутів, окремих громадян, протидії бюрократії та формалізму в роботі державних органів управління. Визначення суспільно-політичного характеру місцевого самоврядування звертає на це увагу, насамперед, на його яскраво виражену демократичну сутність. Формування органів місцевого самоврядування - це тривалий процес, і його реалізація повинна здійснюватися систематично (планово) у формі державної програми. Однак самоврядування є не лише основою демократії. Групи самоврядування та самоврядування - це найвищі форми інтеграції людей, що відповідають самій природі людини. Ця стаття присвячена основним віхам еволюції місцевого самоврядування в Росії. Местное самоуправление занимает особое место в демократическом механизме управления обществом и государством. Модернизация местного самоуправления в постсоветской России находится на ранней стадии. Сегодня мы можем говорить только о некоторых положительных тенденциях в этом процессе. Прежде всего следует отметить, что у местного самоуправления есть как особый субъект, а именно население, граждане, так и особый объект управления: вопросы местного значения. Кроме того, одной из основных концепций, которые характеризуют сущность местного самоуправления как формы организации и осуществления власти, является независимость. Как и любая другая форма общественного самоуправления, местное самоуправление является мощным средством активизации политической системы, демократических институтов, отдельных граждан и борьбы с бюрократией и формализмом в работе органов государственного управления. Определение социально-политического характера местного самоуправления привлекает к нему внимание, прежде всего, его ярко выраженной демократической сущностью. Формирование местного самоуправления - длительный процесс, и его реализация должна осуществляться на систематической (плановой) основе в виде государственной программы. Однако самоуправление является не только основой демократии. Самоуправление и самоуправляющиеся группы – это высшие формы интеграции людей, соответствующие самой природе человека. Данная статья посвящена основным вехам эволюции местного самоуправления в России. |
Description: | Local government has a special place in the democratic mechanism of governing society and a state. The modernization of local self-government in post-Soviet Russia is at its early stage. Today we can only talk about some positive trends in this process. First of all, it should be noted that local self-government has both a special subject, which is the population, citizens and a special object of management: issues of local importance. Besides, one of the basic concepts that characterize the essence of local self-government as a form of organization and exercise of power is independence. Like any other form of social self-government, local government is a powerful means of activating a political system, democratic institutions, individual citizens, and of combating bureaucracy and formalism in the work of state governing bodies. The definition of the socio-political nature of the local self-government draws attention to it, first of all, by its pronounced democratic essence. The formation of local government is a long process, and its implementation should be carried out on a systematic (planned) basis in the form of a state program. However, self-government is not only the basis of democracy. Self-government and self-governing groups are the highest forms of integration of people, corresponding to the very nature of a man. This paper is dedicated to the main milestones of evolution of the local government in Russia. |
URI: | http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/2252/1620 https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/17920 |
Appears in Collections: | Наукові статті кафедри філософії |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lyubashits_353-365.pdf | 353.71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.