імені ярослава мудрого
Для семінарських занять
Та самостійної роботи
З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛіНИ
“ОРАТОРСЬКЕ МИСТЕЦТВО”
(відповідно до вимог ЕСТS)
для студентів IIІ курсу
денних факультетів
2007
З М І
С Т
1.Вступ…………………………………………………….....3
2.Загальний розрахунок годин з навчальної дисципліни
“Ораторське мистецтво”......................................................4
3.Програма навчальної дисципліни
“Ораторське мистецтво”.....5
4.Плани семінарських занять………………………….........8
5.Самостійна робота…………………………………….......12
6.Словник основних термінів………………………............13
7.Контрольні питання до заліку з навчальної дисципліни
“Ораторське мистецтво”…….............................................25
8.Критерії оцінки успішності студентів……………….......28
9.Список рекомендованої літератури ………………….....29
Ораторське мистецтво – гуманітарна дисципліна, яка
становить комплекс знань, умінь і навичок оратора у підготовці й проголошенні
переконливої промови. В українській вищій юридичній школі воно є важливим
напрямком підготовки висококваліфікованого юриста, а оволодіння основами
ораторського мистецтва має велике значення для формування професійних рис
фахівців-юристів. У демократичній державі діяльність суддів, працівників
прокуратури, міліції, пенітенціарних закладів потребує певних знань у сфері
ораторського мистецтва, тому що в юридичній практиці без слова, без його впливу
на особистість не обійтися. Навчитися переконливо викладати свою думку можна за
допомогою саме ораторського мистецтва, звертаючись і до розуму, і до почуттів людей.
Мета даного навчального курсу – сформувати у студентів-юристів знання про
основи ораторського мистецтва, судового красномовства, особливості впливу
однієї людини на іншу, а також високу
мовну культуру.
У результаті поглибленого вивчення ораторського
мистецтва студенти повинні
знати: особливості й характеристики етапів діяльності оратора – закони винаходу
думки, класифікації родів і видів ораторського виступу; методи розробки концепції
виступу; критерії відбору проблем у темі, викриття протиріч у проблемі; загальні
принципи побудови публічного виступу; способи викладення матеріалу виступу;
способи активізації мислення аудиторії;
культуру публічної промови; соціально-психологічні закони спілкування оратора й
аудиторії; характеристику мови щодо акустико-фізіологічних позицій; принципи і
способи проведення полеміки; монологічну й діалогічну форми судової промови,
особливості підготовки судової промови.
уміти: моделювати спілкування з різними людьми й аудиторіями; будувати тактику
виступу й аргументації; знаходити і ліквідовувати логічні помилки публічного
виступу; правильно підбирати й застосовувати інтонаційно-виразні засоби мовлення;
різноманітити механізм наочності слова; знімати напруження перед виступом;
розробляти й вибирати згідно з обставинами справи, характером судового розбору
й особливостями аудиторії стратегію і тактику судової промови.
2. ЗАГАЛЬНИЙ РОЗРАХУНОК ГОДИН
з навчальної
дисципліни
“Ораторське
мистецтво”
№ п/п |
Тема |
Всього годин |
У тому числі |
||
лекції |
семінарські заняття |
самостійна робота |
|||
1 |
6 |
4 |
– |
2 |
|
2 |
Взаємодія оратора й
аудиторії |
6 |
2 |
2 |
2 |
3 |
Стратегія і тактика оратора |
6 |
2 |
2 |
2 |
4 |
Підготовка виступу |
8 |
2 |
– |
6 |
5 |
Доказ у публічному виступі |
6 |
2 |
2 |
2 |
6 |
Культура
мови юриста |
6 |
2 |
2 |
2 |
7 |
Техніка мовлення юриста |
6 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Принципи і засоби
ведення полеміки |
6 |
2 |
2 |
2 |
9 |
Судове красномовство |
6 |
2 |
2 |
2 |
|
Разом |
56 |
20 |
14 |
22 |
Вченою радою Національної юридичної
Академії України ім.Ярослава Мудрого
(протокол № 10 від 18.05.2007 р.)
1. Ораторське мистецтво як навчальна дисципліна
Предмет і функції ораторського мистецтва. Історія ораторського мистецтва. Роль ораторського мистецтва у професійній діяльності юриста.
Роди і види ораторського
мистецтва. Форми ораторського мистецтва. Закони ораторського мистецтва. Основи
ораторського мистецтва.
2.
Взаємодія оратора й аудиторії
Функції оратора. Фази й етапи діяльності
оратора.
Індивідуально-психологічні якості оратора.
Поведінка оратора в аудиторії.
Характеристика мовного типу оратора.
Ознаки аудиторії: соціально-демографічна,
соціально-психологічна, формально-ситуативна.
Контакт оратора й
аудиторії, шляхи його встановлення.
Суб’єктивні й об’єктивні перешкоди контакту
аудиторії і оратора, способи їх подолання.
3. Стратегія і тактика оратора
Структура стратегії.
Визначення тактики виступу. Головні елементи тактики, їх значення.
Принципи і способи побудови
промови. Прийоми викладення інформації.
Засоби активізації слухачів.
Тактичні помилки, шляхи їх
усунення.
4. Підготовка виступу
Способи вибору теми. Види
плану промови, вимоги до складання плану. Форми текстового оформлення
матеріалу. Форми репетиції.
Композиція виступу. Характеристика основних частин композиції.
Види підготовки до виступу, особливості їх вико-ристання.
5. Доказ у публічному виступі
Поняття і структура доказу.
Правила і помилки висунення тези, аргументації та демонстрації.
6. Культура мови юриста
Поняття та структура
культури мови. Загальні ознаки мовної культури оратора. Мовна норма.
Стиль мови: поняття і види.
Умови вибору стилю промови. Індивідуальний стиль оратора, проблеми його створення
і шляхи оволодіння ним.
Образність мови: поняття,
зміст, роль. Засоби створення образності. Види тропів та фігур.
7. Техніка мовлення юриста
Поняття й категорії техніки
мовлення.
Логіко-інтонаційні
закономірності промови. Інтонаційно-виразні засоби мови.
Мовні ноти: призначення,
зміст. Правила роботи з мовними нотами.
8. Принципи і засоби ведення полеміки
Полеміка як форма
ораторського мистецтва: функції, принципи, прийоми.
Культура полеміки.
Характеристика запитань і
відповідей у полеміці. Види запитань і відповідей.
Види полемічних “хитрощів” у
полеміці.
9. Судове
красномовство
Предмет судового виступу.
Монологічна й діалогічна форми судових виступів. Судові дебати як складова
частина судового розгляду.
Особливості підготовки судових
виступів.
4. ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ
1. Взаємодія оратора й
аудиторії
П л а н
1. Оратор як
організатор і керівник мисленнєво-мов-леннєвим процесом діяльності аудиторії.
Вимоги до оратора.
2. Суть закону
аудиторії. Характеристика ознак аудиторії: формально-ситуативних,
соціально-демографічних, соціально-психологічних.
3. Психологічні
проблеми контакту оратора й аудиторії, шляхи їх вирішення.
1.Складіть портрет
аудиторії, для якої готується публічна промова.
2. Визначте жанр публічного
виступу.
Література: 1- 4,
9, 10, 12, 13, 16
1. Зміст і структура стратегії.
2. Тактика оратора:
поняття і структура.
3. Характеристика
принципів тактики.
4. Особливості
способів реалізації стратегії у тактиці виступу.
5. Композиція
виступу, характеристика її елементів.
6. Композиційні
прийоми.
П
р а к т и ч н і в п р а в и
1. Розробіть стратегію
власного виступу, визначивши протиріччя й конструктивні питання в концепції,
завдання й надзавдання, тезу (головну ідею виступу).
2. Складіть композицію
виступу, керуючись специфічними ораторськими принципами та обираючи необхідні
способи розгортання тези виступу.
3. Використайте композиційні
прийоми, у тому числі мисленнєвий експеримент, згадування, опудало-опонент,
характеристику, агітацію.
Література: 1- 4 ,
9, 10, 12, 13
1. Поняття та структура
доказу.
2. Правила й помилки
висунення тези.
3. Аргументи як логічна основа доказу.
Принципи добору аргументів.
4. Правила й помилки демонстрації.
5. Спростування і способи
його реалізації.
1. Визначте тезу й доберіть аргументи до неї з урахуванням особливості аудиторії.
2. Обґрунтуйте вибір способу демонстрації в обраній для промови аудиторії.
Література: 1- 4,
12, 17
4. Культура мови юриста
П
л а н
1. Поняття “культура мови”. Характеристика мовленнєвого закону.
2. Загальні ознаки
мовленнєвої культури оратора.
3. Образність мови, засоби
її створення.
4. Поняття “стиль
публічного виступу”. Види стилів.
1. Складіть речення з тропами та фігурами промови.
2. Передайте певну
інформацію (зробіть виступ) різними мовними стилями.
Література: 1- 4,
11, 13 – 15
5.
Техніка мовлення юриста
П
л а н
1. Категорії техніки
мови.
2. Інтонаційно-виразні
засоби ( прийоми) мови.
3. Логіко-інтонаційний
аналіз тексту промови.
4. Мовні ноти.
П
р а к т и ч н і в п р а в и
Зробіть логіко-інтонаційний аналіз тексту промови за допомогою мовних нот.
Література: 1 -
4, 11, 13 - 15
1. Полеміка: суть, принципи
та прийоми ведення.
2. Софістичні виверти в
полеміці.
3. Логіка запитань і
відповідей у полеміці.
П
р а к т и ч н і в п р а в и
Наведіть приклади відкритих
і закритих, коректних і некоректних запитань.
Література: 1- 5, 17
7. Судове красномовство
П л а н
1. Судова промова:
загальна характеристика й різновиди за процесуальними ролями.
2. Процесуальні, етичні
та загальнокультурні вимоги до судової промови.
3. Підготовка виступу
(промови).
4. Особливості композиції
та логіки викладу судової промови.
5. Риторичні прийоми в
судовому красномовстві: різновиди й логічні застосування.
6. Специфіка взаємодії
оратора й аудиторії у судовому процесі.
П
р а к т и ч н і в п р а в и
Складіть текст промови прокурора й адвоката наданої
фабули обставин вчиненого злочину або позивача чи відповідача в конкретній
справі.
Література: 1- 8, 18
5. САМОСТІЙНА РОБОТА
Самостійна робота
студентів має допомогти їм більш повно оволодіти предметом курсу, розширити
ерудицію, сформувати навички науково-дослідницької роботи. Для цього при
організації самостійної роботи студентів слід органічно поєднувати ті види
діяльності, які вимагають уваги та пильності, з тими, які стимулюють творчий
пошук та мислення, що дозволить усебічно підготувати студента до самостійної
праці. Результатом самостійної роботи повинно стати формування якісно нового
рівня наукової підготовки студента, вміння вільно орієнтуватися в системі
ораторського мистецтва.
Головна мета полягає в необхідності
закріплення студентом матеріалу, який він здобув у навчальному закладі, та його
систематизації. Наведений нижче перелік форм самостійної роботи студентів, з
одного боку, є орієнтованим і, з другого – містить найбільш змістовні форми:
1) виконання домашніх
завдань (визначаються завданнями для семінарських занять (СЗ)), підготовка до
СЗ;
2)доопрацювання матеріалів
лекції за допомогою комп’ютерного навчального курсу;
3)
робота в інформаційних мережах;
4)опрацювання
додаткової літератури;
5)опрацювання
першоджерел класиків ораторського мистецтва;
6)складання публічного
виступу на визначену тему в конкурсі ораторів академії.
Перелік видів самостійної роботи доводиться
до відома студентів на семінарських заняттях.
Активізація аудиторії (лат.actirus –
діяльний) – створення в аудиторії творчої
атмосфери розмірковування.
Алегорія (грец. аllos – інший, agoreuo – говорю),
(іносказання) – зображення абстрактного поняття чи явища через конкретний образ.
Анафора (грец. anaphora –
„винесення нагору”) – лексико-синтаксичне повторення слів і словосполучень на
початку речень.
Антитеза
(грец. antithesis - суперечність) – зворот промови,
в якому для посилення виразності протиставлені поняття, думки, образи, стани,
риси характеру діючих осіб.
Аргумент (лат. arguere –
показувати, з’ясувати, доводити) – думка (або сукупність взаємозв’язаних
думок), за допомогою якої обґрунтовується істинність будь-якої іншої думки (або
теорії). При доказі деякої думки аргументи є підставами, або посилками, з яких
логічно випливає думка, що доказується.
Аргументація – 1) активна діяльність
оратора, спрямована на доказування тези; 2) логічне обґрунтування оратором тези
шляхом доказування, переконання.
Артикулятори (лат. articula – розчленовую, розбірливо вимовляю) – частина голосового апарату (язик,
губи, зуби, нижня щелепа, м’яке піднебіння), що створює із звуків склади і
слова.
Аудиторія (лат. audio – слухаю, чую – 1) зал для читання лекцій,
доповідей; 2) слухачі лекцій, доповідей, промови тощо; це сукупність слухачів,
об’єднаних в одиниці часу і простору спільним видом діяльності.
Аудиторний шок (сценічний страх) – стан
емоційної напруги при вираженні думок, у результаті якого люди відчувають
складнощі у виконанні промови.
Благозвучність – приємність голосу.
Висота голосу – фізіологічна властивість
мовного голосу, керована напругою голосових зв’язок і частотою імпульсів,
отриманих із головного мозку. Розрізняють: високий мовний голос, у якому
переважно розвинуте голосове звучання зі слабко вираженим грудним; низький
мовний голос, у якому переважно розвинуте грудне звучання зі слабко вираженим
голосовим; середній мовний голос із добре розвинутим і голосовим, і грудним
звучанням.
Гіпербола (грец. hyperbole – перебільшення) – навмисне художнє
перебільшення сили, значення, розміру явища, що зображується.
Голос –
озвучене дихання, що складається з п’яти еле-ментів: звучності, темпу, висоти,
тембру та дикції (артикуляції).
Голосовий апарат
– апарат, що складається з чотирьох частин: дихальних органів, вібраторів,
резонаторів і артикуляторів.
Градація (лат. gradatio –
поступове підвищення) – поступовий перехід від одного стану до іншого при
наростанні якості (або навпаки) для посилення ефекту мови, наприклад, “переміг,
розгромив, знищив”.
Дебати (фран. debats – сперечатися) – обговорення будь-якого питання, обмін думками звичайно
після доповіді.
Денотатний граф (лат. denoto – позначаю і
грецьк. grapho – пишу) – засіб
виділення з тексту істотних ознак ключового поняття.
Діалог (грец. dialogos – бесіда,
розмова) – бесіда між двома або декількома
особами, основна форма ораторської діяльності при відповідях на питання.
Діапазон голосу (герц. dia pason — через усі) – зміна висоти звучання від найнижчих до найвищих звуків,
тонів; поняття “діапазон” включає до себе об’єм, сукупність всіх звуків різної
висоти, доступних людському голосу.
Дикція (лат. dictio – вимова) –
правильна, чітка вимова кожного голосного і приголосного звуків окремо, а також
слів і речень у цілому.
Динаміка голосу (грец. dunamicos – сильний) – різноманітний ступінь сили звучання, гучності. Гучність
забезпечується гарною роботою дихального апарату, а також активною
артикуляцією, відсутністю зайвих м’язових напруг.
Дискусія (лат. discussio – розгляд,
дослідження) – розглядання будь-якого питання або групи питань компетентними
особами з наміром досягти взаємоприйнятного рішення.
Диспут (лат. disputare –
міркувати, сперечатися) – привселюдна суперечка на наукову або суспільно
важливу тему; для нього, як і для дискусії, характерне прагнення дійти єдиної
думки, знайти спільне рішення, встановити істину, співставляючи суперечливі
судження.
Експромт (лат. expromtus –
готовий), (імпровізація)
– промова, яка створена без підготовки в момент безпосереднього виконання.
Ґрунтується на природному дарі володіти словом і частково ерудиції та культурі
оратора. Здатність до експромту свідчить про обдарованість і найвищий рівень
розвитку ораторських здібностей.
Епітет (грец. epitheton – означення,
прізвисько) – вислів, що образно визначає річ, людину чи дію, підкреслюючи
найбільш характерну чи вражаючу якість або дає ідейно-емоційну оцінку.
Епіфора (грец.epiphora – повторення) –
стилістична фігура, що являє собою
повторення слова або звукосполучення наприкінці фрази чи декількох фраз
із метою посилення виразності поетичної промови; паралелізм синонімів або граматичних
форм.
Жанр (франц. genre
– рід, вид) – стійка композиційно-мовна схема. Кожний мовний жанр має свою
структуру, свої правила розташування матеріалу тощо.
Жести (лат. gesta
– діяння) – виражальні рухи рук, пальців. Жести використовують як допоміжні
засоби спілкування людей. Жестами вони виражають свої думки. Жести виступають і
як імпульсивно-інстинктивні дії, розраховані на те, що люди за допомогою них
зрозуміють внутрішній стан оратора і його вимоги. Жестом нерідко
супроводжується мовлення, що надає наочності та експресивності розповіді.
Заперечення – обґрунтоване відхилення якої-небудь думки або положення,
твердження, в якому виражається незгода з ким-небудь чи з чим-небудь;
спростування думки або судження.
Засіб демонстрації аргументу
–вибір форми умовиводу для показу логічного зв’язку аргументів
із тезою.
Зевгма (герц. seugma – зв’язок, ярмо) – експресивна синтаксична конструкція, що складається з
головного слова й однорідних членів речення, які залежать від нього,
рівноцінних граматично, але різнопланових за значенням, унаслідок чого в
багатозначному головному слові одночасно актуалізуються мінімум два різних
значення або значеннєвих відтінки.
Ідея (грец. idea – вигляд)
– основна думка, яка лежить в основі промови оратора;
основна думка, що визначає зміст виступу.
Інверсія
(лат. inversio
– перестановка, перевертання) – зміна звичайного порядку слів у реченні для
виділення смислової значущості тих чи інших його складових або для надання
фразі особливого стилістичного забарвлення.
Інтонація (лат. intonare – видавати звук, голосно
вимовляти) – ритміко-мелодійна побудова промови, яка передає її сенс і почуття
за допомогою висоти тону, сили звуку, темпу мови і тембру голосу.
Іронія (грец. eirоneija –
удоване незнаня) – іносказання, що містить у собі висміювання, негативну оцінку
предмета мовлення або якихось його якостей: заперечення під видом ствердження
чогось. Зовнішня форма суперечить змістові при тонкому, ущипливому глузуванні.
Каламбур (франц. calemboun – гра слів) використання
різних значень (двозначності) того самого слова або двох подібно-звучних слів
із метою досягнення комічного ефекту; гра слів.
„Кінетичний код” – це рухома система умовних знаків
або сигналів для передавання відомостей; один із каналів спілкування оратора з
аудиторією, так звана сукупність міміки, жестів, рухів, поз.
Композиція (лат. composito – упорядкування, зв’язу-вання) – розташування і
співвіднесеність компонентів промови. К.
– набагато більш складна і багатошарова конструкція, чим план або схема,
до яких її іноді намагаються звести. Вона спирається не тільки на логіку і
психологію, а й на естетичне почуття оратора і слухачів.
Композиційні прийоми – дидактичні форми, в яких
передається інформація.
Контекст (лат.contextus –
сплетіння, з’єднання, тісний зв’язок) – у цілому закінчений за смислом уривок
тексту або усної мови, у межах якого найточніше виявляється сенс і значення
слів і фраз, що входять до його складу.
Концепція (лат. conceptio – розуміння, система) – це система поглядів
на те чи інше явище, яке становить собою предмет промови.
Культура мовлення – уміння використовувати
всі способи впливу на слухачів, які пов’язані з мовою і збігаються з поняттям
“мовленнєва майстерність”.
Культура письмової промови юриста – це вибір і
організація мовних засобів, що відповідають офіційній ситуації і вимогам
законодавства й адекватно відбивають встановлювані у справі фактичні дані.
Культура привселюдної промови юриста – це таке
мотивоване використання мовного матеріалу, яке є оптимальним для даної ситуації
й змісту промови.
Літота (грец. litotes – простота) –
образний вислів, який полягає у зменшуванні величини, значення явища, що
зображується, применшенні, недомовленості. Л. – протилежний гіперболі троп.
Логіко-інтонаційна виразність мови – уміння оратора
чітко, повно, без перекручувань донести до слухачів зміст промови, її основні
ідеї.
Логіко-інтонаційний аналіз тексту промови – творче освоєння
тексту, в якому кожному епізоду притаманні певні тональність, темпоритм, температура
почуттів (ступінь емоційності). Він
здійснюється за допомогою мовних нот.
Логічний наголос — підкреслена вимова
етапних речень у промові (тези, висновки), а також найзначніших слів і
словосполучень у фразах.
Метафора
(грец.
metaphora – перенос) – вид тропа, що
побудований на вживанні образного виразу чи слова в переносному значенні для
визначення якогось предмета чи явища, схожого з ним окремими рисами (колір,
форма тощо). М. є тим же
порівнянням, однак при порівнянні схожість указується прямо, а в метафорі
домислюється.
Метонімія
(грецьк. metonymia –
перейменування) – перенесення назви одного явища на інше, що
перебуває з ним у певному зв’язку (замість назви цілого – назва частини).
Мовний такт
— відрізок фрази, цілісний за значенням, об’єднаний інтонаційно і відокремлений
з обох боків паузами.
Невербальний канал – це інформаційний канал
між суб’єктами спілкування, якому притаманні наступні паралінгвістичні ознаки: просодія – система вокалізації промови
(тон, інтонація, темп, гучність вимови промови); екстра лінгвісти-ка – емоційний звуковий супровід (сміх, плач,
паузи, подих, покашлювання, звукоімітація); кінесика
– міміка (вираз обличчя), жести, пози, хода, пантоміміка (вираз тіла),
візуальний контакт (погляд); такесика
(знаки вітання) – потискання рук, поцілунок, дружнє поплескування, обійми; проксемика – відстань між партнерами.
Ноти мовні –це
графічне зображення голосової, інтонаційної мелодії промови. Усі н. м.
поділяються на три групи: рядкові, надрядкові, підрядкові.
Ноти надрядкові – графічне зображення голосової мелодії промови, що розташовується над тим
словом або окремим складом слова, які потребують зміни діапазону.
Нота підпорядкована – це лише одна мовна нота, “підкреслювання”, коли необхідно наголосити в
реченні го-ловну думку або окреме слово.
Ноти рядкові –
це ноти, що розташовуються на рядку, перед словами або групою слів, яким
необхідно задати саме таку інтонацію (кличні або питальні в кінці речення).
Оксиморон (грец. oxumoron – дотепно – безглузде), (оксюморон) – вид тропа, що ґрунтується на
поєднанні протилежних за значенням або суперечних за змістом понять, які разом
дають нове уявлення.
Омоніми
(грец.
homohumia, homos – однаковий, onuma –
ім’я) – слова, різні за значенням, але однакові за звучанням і написанням.
Опонент (лат. opponens – той, що протиставить, заперечує)
– учасник суперечки, який спростовує висунуту іншою стороною тезу.
Паузи граматичні – це засіб граматичного упорядкування тексту промови.
Паралінгвістичний код – сукупність невербальних знаків та символів, що використовуються у
спілкуванні.
Паузи логічні – паузи, що пов’язані зі змістом логікою промови. За їх допомогою оратор
здійснює роздрібнювання потоку слів на змістовні частини. Це нібито поділ або
поєднання слів у мовні такти.
Паузи психологічні – засоби емоційної інтерпретації тексту, спрямовані на розкриття
психологічного навантаження думки, слів.
Перифраз – описовий оборот, стилістичний прийом, коли предмет, явище називаються не
прямо, а через їхні характери, ознаки.
Персоніфікація (лат. persona – маска, особа
і fasio – роблю) – вид метафори,
надання неживим предметам або поняттям людських властивостей.
Полеміка (франц. рolemigue, від
грецьк. polemikos – войовничий, ворожий)
– гостра суперечка, сутичка думок з будь-якого питання.
Полемічний діалог – суперечка двох; припускає зіставлення і протиборство різноманітних точок
зору, ідей, що мають за мету виявити логічні протиріччя і помилки, викривають
неправду й обман. Пов’язана з аргументацією, тому що поза доказом
(спростуванням) вона немислима; а також неможлива без урахуванням логічного,
психологічного і морального компонентів.
Польотність – здатність голосу заповнювати весь простір того приміщення, в якому він
звучить, що дає можливість почути оратора в будь-якій точці приміщення.
Правильність мови – це дотримання діючих норм української літературної мови.
Приведення до абсурду – міркування, що показує помилковість будь-якого положення шляхом
виведення з нього абсурду, тобто
суперечності.
Прийоми тактики оратора – певні дидактичні, мовні,
техніко-інтонаційні форми, в яких передається інформація.
Приказка – стійкий фольклорний вираз, який несе у
собі емоційно-образну характеристику якогось явища. Приказка на відміну від
прислів’я завжди виступає в мовленні як частина судження. За своєю структурою
вона може співвідноситися із реченнями, із словосполученнями.
Примовка – жартівливий, переважно римований вислів,
що використовується в усному і писемному мовленні в різних життєвих ситуаціях.
Принцип достатньої підстави – принцип,
який вимагає, щоб у кожному твердженні зазначалися підстави, через які воно
приймається і вважається істинним.
Принципи тактики оратора – основоположні правила побудови промови, основні вимоги до неї.
Прислів’я – це виражений структурою речення влучний
образний вислів, який формулює певну життєву закономірність або правило, що є широким
узагальненням багатовікових спостережень народу, його суспільного досвіду.
Промова – публічний виступ з будь-якої теми; текст
такого публічного виступу.
Просодія (грец. prosoidia – наголос, приспів) – система вокалізації промови
(тон, інтонація, темп, гучність вимови промови).
Регістр – складова частина поняття “діапазон” –
частина звукового ряду, ряд сусідніх звуків, об’єднаних тембром. Існує три Р.: високий, середній, нижній.
Яскравою є мова, коли оратор володіє широким діапазоном – у трьох регістрах.
Резонатори – частина голосового апарату, що включає до
себе гортань, порожнини рота й носа. Вони посилюють звук, що виникає завдяки
дії голосових зв’язок. Зміни форми і об’єму порожнини рота забезпечують чіткість
кожного звука або дають резонанс.
Ритм промови
- зміни певних частин промови за довжиною звучання, а також чергування мови, що
звучить, та пауз.
Риторика – теорія і мистецтво ораторської промови.
Риторичне запитання – запитання, яке не
переслідує мети отримати відповідь слухачів, спрямоване на ствердження якоїсь
ідеї або таке, що використовується як засіб підсилення уваги аудиторії.
Риторичний вигук – особливо емоційне
твердження або заперечення, констатація якогось факту або думки, що
супроводжується кличною інтонацією.
Сила голосу
– рівень гучності й волі звучання.
Синекдоха
(грец. synecdoche – співвіднесення) –
заміна одного слова чи виразу іншим на основі якоїсь кількісної характеристики
предмета мовлення.
Словесна наочність – живі образи й картини,
які створюються ораторами за допомогою мовних засобів, на відміну від образів,
які сприймаються зором або за допомогою інших рецепторів, тобто на відміну від
предметної наочності. С. н. досягається
шляхом умілого використання тропів, прислів’їв, приказок, афоризмів, інших
зображувальних засобів мови.
Слухання – певна розумова діяльність людини,
спрямована на увагу до промови іншої людини.
Софізм (грец. sophisma
– судження, придумане розумно, хитро) – міркування, що здається правильним, але що
містить приховану логічну помилку і служить для додання видимості істинності
помилковому твердженню.
Спіральний спосіб доказу – багаторазове згадування
однієї й тієї ж думки, щоразу збагаченої новою інформацією.
Способи тактики оратора – комплекс мовних, ди-дактичних, техніко-інтонаційних тощо
заходів для організації роботи аудиторії, за допомогою яких посилюється її
інтелектуальна, пізнавальна й емоційна
діяльність.
Спростування – міркування, спрямоване проти висунутої тези і встановлення її помилковості
або недоведеності.
Стиль (лат. stylus
– стрижень для письма) – спосіб використання мови, заснований на виборі з
різноманітних мовленнєвих запасів тих засобів, які найкращим чином забезпечують
спілкування між людьми в даних умовах. Розпізнають такі стилі: розмовно-побутовий
(розмовний); офіційно-діловий; науковий; ораторсько-публіцистичний;
літературно-художній.
Стратегія оратора – 1) розробка основних
напрямів промови; 2) дії оратора, спрямовані на пошук ідеї промови.
Ступінчатий спосіб доказу – поступовий плин думки від загального до
конкретного чи навпаки.
Судове ораторське мистецтво
– це комплекс знань і умінь юриста з підготовки і проголошення привселюдної судової
промови відповідно до вимог закону; уміння побудувати об’єктивно аргументоване
міркування, що формує науково-правові переконання; уміння впливати на
правосвідомість людей.
Судові дебати – частина судового
розгляду, під час якої сторони підбивають підсумки проведеного дослідження
фактичних обставин справи, аналізують зібрані докази, висловлюють і обґрунтовують
кожен свою думку з приводу питань, що підлягають розгляду судом.
Суперечність – два вислови, один з яких є запереченням іншого.
Тактика оратора – 1) сукупність принципів,
способів, прийомів розгортання (доказування) основної ідеї промови; 2) план досягнення цілей промови.
Теза – 1) основна ідея промови; 2) твердження, істинність
якого треба довести у промові оратора.
Тембр – якість, забарвлення звука, якими
відрізняються один від одного звучання
однієї і тієї ж висоти.
Тембр голосу – звукове забарвлення,
характерне для кожного голосу (або інструмента).
Темп мовлення — це швидкість, з якою
оратор вимовляє слова, речення, весь текст у цілому. Він залежить від
індивідуальних особливостей промовця, його темпераменту, від теми та змісту
промови, а також від умов, за яких виголошується промова, та особливостей
аудиторії.
Техніка мовлення – уміння оратора володіти
голосом, інтонувати виступ та управляти аудиторією. У вузькому сенсі
складається з трьох аспектів: дикції, дихання, голосу (практично вони неподільні).
Будова мовного апарату, властивості голосу людини, мовне дихання, артикуляція
звуків, дикція, логічна пауза і логічний наголос, інтонація, мовні ноти,
гігієна голосу оратора, особливості виступу перед великими і малими аудиторіями
– основні поняття, що вивчаються у техніці мовлення.
Точність промови – ознака культури мови, що
характеризується вмінням чітко і ясно мислити, знанням предмета мови і законів
мови.
Троп (грецьк. tropos
– зворот) – вживання слова або вислову в переносному, образному значенні. В
основі тропа – зіставлення двох явищ, предметів, які близькі один одному за
будь-якими ознаками.
Увага аудиторії – зосередження думки або
зору, слуху на будь-якому об’єкті, спрямованість думки на кого-, що-небудь;
цікавість до кого-, чого-небудь, вияв бажання роздивитися, зрозуміти і т.п.
кого-, що-небудь; настроєність на сприйняття, фіксування чого-небудь органами
почуття, пам’яттю, розумом.
Фігури (лат. figura - образ, вид) – стилістично значущі типи побудови фрази, її
конструктивні особливості.
Фізіологічні паузи – паузи, викликані
необхідністю вдихнути повітря. Як правило, вони збігаються з іншими паузами —
граматичними, логічними і психологічними.
Чистота мови — відсутність у ній зайвих
слів, слів-паразитів.
Ясність мови — характеристика терміна (поняття) з погляду визначеності, виразності його
сенсу.
7.
Контрольні ПИТАННЯ до заліку З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ “ОРАТОРСЬКЕ МИСТЕЦТВО”
1.
Предмет і функції ораторського мистецтва.
2.
Місце ораторського мистецтва в професійній
діяльності та спілкуванні.
3.
Закони ораторського мистецтва.
4.
Концептуальний закон ораторського мистецтва.
5.
Суть і характеристика закону аудиторії.
6.
Стратегія оратора, її структура.
7.
Тактика оратора, її структура.
8.
Мовний закон ораторського мистецтва.
9.
Закон ефективної комунікації ораторського мистецтва.
10.
Системно-аналітичний закон ораторського
мистецтва.
11.
Вимоги до
оратора.
12.
Етапи
діяльності оратора.
13.
Характеристика докомунікативної фази в
діяльності оратора.
14.
Історія
ораторського мистецтва (головні етапи).
15.
Ораторське
мистецтво України.
16.
Закономірності розвитку ораторського
мистецтва.
17.
Роди і види
ораторського мистецтва, загальне і особливе.
18.
Види ділового
красномовства, їх характеристика.
19.
Види судового
красномовства, їх характеристика.
20.
Види
академічного красномовства, їх характеристика.
21.
Види
соціально-політичного красномовства, їх характеристика.
22.
Види
побутового красномовства, їх характеристика.
23.
Психологічні
основи ораторського мистецтва.
24.
Соціально-демографічна характеристика
аудиторії.
25.
Соціально-психологічна характеристика аудиторії.
26.
Формально-ситуативна характеристика аудиторії.
27.
Типи
аудиторії за ставленням до оратора або промови.
28.
Фази стану
уваги аудиторії під час промови оратора.
29.
Рівні
розуміння й мислення в характеристиці
аудиторії.
30.
Мотиви,
інтереси, настанови як ознаки аудиторії та елементи її портрета.
31.
Характеристика судової аудиторії.
32.
Психологічна
культура: поняття і зміст.
33.
Психологічні
перешкоди сприйняття в аудиторії, шляхи
їх подолання.
34.
Психологічні
помилки спілкування оратора й аудиторії, шляхи їх подолання.
35.
Психологічні
проблеми взаємодії оратора і аудиторії.
36.
Засоби
створення контакту між оратором і аудиторією.
37.
Логічні
основи ораторського мистецтва.
38.
Логічні
принципи побудови публічного виступу.
39.
Структура
доказу.
40.
Засоби
доказу. Характеристика індукції та дедукції.
41.
Правила і
помилки висунення тези.
42.
Правила і
помилка аргументації.
43.
Правила і
помилки демонстрації.
44.
Закони логіки
як основа переконливого впливу промови.
45.
Дидактичні
основи ораторського мистецтва.
46.
Композиція
виступу. Характеристика її частин, зачину та кінцівки.
47.
Композиційні
прийоми побудови промови.
48.
Композиційні
особливості короткої та довгої промови.
49.
Форми
репетиції виступу.
50.
Загальні
принципи побудови публічної промови.
51.
Мовні основи
ораторського мистецтва.
52.
Культура
мови: поняття і структура.
53.
Мовна норма
та її критерії.
54.
Стиль
мовлення: поняття, види стилю.
55.
Стилістичні
особливості створення тексту промови.
56.
Мовний стиль
судової промови.
57.
Наочність
мовлення: поняття і зміст.
58.
Шляхи
вдосконалення наочності мови.
59.
Засоби мовної
виразності й наочності.
60.
Типи тропів
промови.
61.
Види фігур
промови.
62.
Техніко-інтонаційні основи ораторського
мистецтва.
63.
Техніка
мовлення: поняття та зміст.
64.
Проблеми
техніки мовлення.
65.
Категорії
техніки мовлення.
66.
Інтонація:
поняття, зміст, призначення.
67.
Проблеми
інтонування.
68.
Інтонаційно-виразні засоби мови.
69.
Мовні ноти:
призначення, зміст.
70.
Суть і
функції полеміки.
71.
Принципи
полеміки.
72.
Прийоми
полеміки.
73.
Питання і
відповіді в полеміці.
74.
Полемічні
хитрощі (викрути), шляхи їх нейтралізації.
75.
Особливості
промови прокурора, вимоги до неї.
76.
Особливості
промови адвоката, вимоги до неї.
8. КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ
УСПІШНОСТІ СТУДЕНТІВ
Успішність засвоєння студентами
навчальної дисципліни “Ораторське мистецтво” оцінюється з урахуванням результатів:
1)
роботи на семінарських заняттях;
2)
підсумкового заліку за весняний семестр.
Оцінювання
знань студентів під час семінарських занять відбувається за чотирибальною
системою згідно із такими критеріями: повнота розкриття питання,
логічність і стиль виступу, міра засвоєння матеріалу, вміння обґрунтувати свою
позицію і відповісти на запитання викладача, оперування науковою літературою,
володіння фактографічним матеріалом, уміння узагальнити і зробити аргументовані
висновки.
Підсумковий контроль знань
студентів з ораторського мистецтва проводиться у формі заліку.
Критерієм оцінки відповіді
на заліку служить рівень володіння студентом теоретичним матеріалом курсу,
уміння синтезувати отримані теоретичні знання з практичними проблемами
ораторської діяльності.
Аргументована, логічна відповідь,
володіння матеріалом навчального курсу, оперування поняттями та категоріями, що
передбачені навчальною дисципліною, уміння встановити зв’язок між теоретичними
знаннями та практикою ораторської діяльності оцінюється як “залік”.
1. Осипова Н.П., Воднік
В.Д., Васильєв Г.Ю. и др. Ораторське мистецтво. – Х.: Одіссей, 2005. – 144 c.
2. Молдован В.В.
Риторика: загальна та судова. – К.:
Юрінком Інтер, 1999. – 318 c.
3. Абрамович С.Д.,
Чікарькова М.Ю. Риторика. – Л.: Світ, 2001. – 240 c.
4. Абрамович С.Д. та
ін. Риторика загальна та судова. – К.: Юрінком Інтер, 2002. – 416 c.
5. Токарська А.С.,
Кочан І.М. Культура фахового мовлення правника. – Л.: Світ, 2003. – 312 c.
6. Судові промови
адвокатів України. Кн. 1. – К: Ред. журн. “Адвокат”, 2000. – 216 c.
7. Дадерко Л. Культура
і стиль обвинувальної промови прокурора // Право України. – 2000. – № 11. –
С.134 – 138.
8. Дадерко Л. Зміст і
структура обвинувальної промови прокурора // Там же. – 2002. – № 12. – С.112 –
117
9. Коні А. Як
привернути й утримати увагу аудиторії // Закон і бізнес. – 2004. – 4-10 вересня
(№ 36). – С. 17.
10.
Марфін М.І. Проблеми лектора-початківця вищого
навчального закладу // Безпека життєдіяльності. – 2006. –
№ 10. – С. 33 – 36.
11.
Москаль Р. Професійна лексика та юридична техніка як
засоби професійного успіху юриста // Юрид. вісн. України. – 2002. – 21-27
грудня (№ 51). – С. 9.
12.
Овчиннікова А.П. Тенденції розвитку сучасної
риторики // Актуальні проблеми держави і права. – Вип. 18. – О.: Юрид. літ.,
2003. – С.69 – 74.
13.
Овчиннікова А.П. Формування традицій мовного
дискурсу в Україні // Там же. – Вип. 21. – О.: Юрид. літ., 2003. – С.58 – 63.
14.
Писаренко Л.М. Мова як чинник формування ментальності
юристів //Там же. – Вип. 21. – О.: Юрид. літ., 2003. – С.63 – 67.
15.
Радзвілл А. Мистецтво риторики або допомога юристу
побудувати будь-який виступ // Юрид. журнал. – 2005. – № 8. – С. 132 – 135.
16.
Романова М.В. До питань риторики // Актуальні проблеми
держави і права. – Вип. 18. – О.: Юрид. літ., 2003. – С. 935 – 937.
17.
Сердюк Л. Розвиток зв’язного мовлення // Освіта.
Технікуми. Коледжі. – 2005. – № 3/ 4 ( № 3). – С. 81 – 83.
18.
Ясинюк М.М. Про деякі положення, які необхідно знати
при підготовці до виступів в судових дебатах // Право і безпека. – 2006. – № 5
/ 1 (№ 1). – С. 108 – 110.