Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/6908
Title: Феномен «нової фірми» сутність та причини виникнення
Other Titles: Феномен «новой фирмы»: сущность и причины возникновения
The phenomenon of the "new company": the nature and causes of occurrence
Authors: Овсієнко, О.В.
Ovsienko, O.V.
Keywords: нова фірма
нематеріальна економіка
суспільне виробництво
корпоративна культура
інтелектуальний капітал
соціально-трудове партнерство
новая фирма
нематериальная экономика
общественное производство
корпоративная культура
интеллектуальный капитал
социально-трудовое партнерство
new firm
intangible economy
social production
corporate culture
intellectual capital
social and employment partnership
Issue Date: 2014
Citation: Овсієнко О. В. Феномен «нової фірми» сутність та причини виникнення / О. В. Овсієнко // Економічний простір : зб. наук. пр. – Дніпропетровськ, 2014. – № 83. – С. 209–217.
Abstract: Метою проведеного у статті дослідження є розкриття причинно-наслідкових зв’язків між соціально-економічними трансформаціями, які відбуваються у нематеріальній економіці, та змінами у способах організації господарської діяльності. Зокрема у роботі визначено фактори, які сприяють розповсюдженню феномену «нової фірми»: вирівнювання балансу економічної влади між найманою працею і капіталом; зміна способу взаємодії у системі «індивід – група – суспільство» з конкурентного, антагоністичного на партнерський, кооперативний, солідарний. Узагальнено сутнісні ознаки «нової фірми», головними серед яких є: гнучка організаційна структура та партнерські відносини всередині організації; поєднання економічної та неекономічної мотивації у діяльності організації, участь у розбудові нових типів суспільної взаємодії. Виявлено та розкрито соціально-економічні протиріччя «нової фірми», а саме: посилення залежності від працівників-носіїв інтелектуальних ресурсів, що призводить до різкого зростання трансакційних витрат на залучення працівників через зовнішній ринок праці; додаткові витрати на «закріплення» інтелектуального капіталу у фірмі, труднощі із розподілом інтелектуальної ренти.
Description: The purpose of the study in the article is to outline the causal relationships between socio-economic transformations taking place in the immaterial economy and changes in ways of economic activity organizing. Specifically, the factors that contribute to the spread of the "new company" phenomenon are defined: leveling the balance of economic power between wage labor and capital, changing the way of interaction in the "individual - group - society" from the competition, the antagonist to partnership, cooperative, solidarity. The essential features of the "new company" are summarized, chief among which are: a flexible organizational structure and partnerships within the organization, a combination of economic and non-economic motivation in the organization's participation in the new types of social interaction development. Social and economic contradictions of the "new company" have been identified and solved: increasing dependence of carrier employees intellectual resources, that lead to a sharp increase of transaction costs to attract workers through external labor market, the additional cost of "fixing" the intellectual capital on the firm, difficulties with the distribution of intellectual rent.
URI: http://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/6908
Appears in Collections:Наукові статті кафедри економічної теорії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ovsienko_209-217.pdf230,14 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.