Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/16285
Title: Простір Homo Virtualis і пост-цифрова естетика музики
Other Titles: Homo Virtualis space and post-digital aesthetics of music
Authors: Рябініна, О.В.
Коваленко, І.І.
Keywords: пространство
музыка
Homo Virtualis
пост
цифровая эстетика
простір
музика
цифрова естетика
space
music
fast
digital aesthetics
Issue Date: 2018
Citation: Рябініна О. В. Простір Homo Virtualis і пост-цифрова естетика музики / О. В. Рябініна, І. І. Коваленко // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – 2018. – № 4. – С. 214–221.
Abstract: Целью исследования является анализ виртуализации искусства в аспекте пространственного качества предмета музыки. Методология исследования ориентирована на интеграцию философских и эстетических инструментов в культурологическую дискурсивную область с применением опыта музыковедения на взаимодополняющей основе, что соответствует междисциплинарной специфике предмета. Научная новизна работы состоит в интерпретации феномена Homo Virtualis как компенсирующего онтологического единства; что в средствах массовой информации музыкальное творчество обеспечивается взаимной репрезентативностью эффекта безусловной реальности мирового пространства и спонтанной самоанализом Заключение. Виртуализация – это синтез символических и практических сценариев развития мира, который выражается в континууме музыки цифровым реминисценцией пифагорейской космогонии и нео-материальной тенденцией пост-цифровой эстетики. Невербальное общение и способность музыки усваивать семиозис разных качеств позволили изменить способ его существования: от события текста – к экзистенции-посреднику. Пространственное качество Homo Virtualis активирует аффекты и соматическую память, демонстрирует неразрывное единство экзистенциальной истины и мистификации; но это отчасти подчеркивает суть мюзикла; искусство в целом. Специфическое пространство Homo Virtualis представляет собой перформативную мифологему импликации. Цифровой континуум сочетает в себе трансформацию концептуального искусства и отказ от традиции. Следовательно, массовость, массовое состояние сознания, является обратной стороной радикальных изменений, то есть бессознательного в онтологическом аспекте. В то же время в пост-цифровом опыте присутствуют глубокие экзистенциальные истины современного человека и его взгляда на жизнь.
Description: The purpose of the research is to analyze the virtualization of art in the aspect of the spatial quality of the subject of music. The methodology of the research is focused on the integration of philosophical and aesthetic tools in the culturological discursive field with the application of the experience of musicology on a complementary basis, which corresponds to the interdisciplinary specificity of the subject. The scientific novelty of the work consists of the interpretation of Homo Virtualis phenomena as a compensatory ontological unity; that in the media music-making is provided by the mutual representativity of the effect of unconditional reality of the world space and spontaneous introspection. Conclusion. Virtualization is a synthesis of the symbolic and practical scenarios of the development of the world, which is expressed in the continuum of music by the digital reminiscence of the Pythagorean cosmogony and the neo-material tendency of post-digital aesthetics. Non-verbal communication and the ability of music to assimilate a semiosis of different qualities made it possible to modify the way of its existence: from the event of the text – to the existance-mediator. The spatial quality of Homo Virtualis activates affects and somatic memory, demonstrates the inseparable unity of existentialistic truth and mystification; but that partly highlights the essence of the musical; art in general. The specific space of Homo Virtualis is a performative mythologema of implication. The digital continuum combines the transformation of conceptual art and the rejection of tradition. Consequently, massification, the mass state of consciousness, is the reverse side of the radical changes, that is an unconsciousness in the ontological aspect. At the same time, in the post-digital experience there are deep existential truths of the modern man and his view of life.
URI: http://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/153054/152214
https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/16285
Appears in Collections:Наукові статті кафедри філософії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ryabinina_Kovalenko_214-221.pdf318.4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.