Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/14774
Title: Етичні інтенції в сучасній національній системі української освіти
Other Titles: Этические интенции в современной национальной системе высшего образования
Ethical intentions in the modern national system of higher education
Authors: Уманець, О.В.
Стасевська, О.А.
Keywords: вища освіта
громадянська компетентність
моральні цінності
высшее образование
гражданская компетентность
моральные ценности
higher education
civic competence
moral values
Issue Date: 2017
Publisher: Харків : «Міськдрук», ХНТУСГ ім. П. Василенка
Citation: Уманець О. В. Етичні інтенції в сучасній національній системі української освіти / О. В. Уманець, О. А. Стасевська // Соціально-гуманітарні вектори педагогіки вищої школи : Восьма Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 21–22 квіт. 2017 р. – Харків, 2017. – С. 302–310.
Abstract: Обґрунтовано значущість сучасної системи освіти та «етизації» соціуму в контексті самоідентифікації індивіда, а також статус етики як нормативної складової системи вищої освіти, відповідний до напрямів розвитку світового освітянського простору. Наголошено на державному визнанні значущості моральної компоненти вищої освіти за умов її прагматизації, нерозривному зв’язку реформування вищої освіти зі збереженням і трансляцією моральних цінностей.
Обоснована значимость современной системы образования и «этизации» общества в контексты самоидентификации индивида, а также статус этики как нормативной составляющей системы высшего образования, соответствующий направлениям развития мирового образовательного пространства. Отмечены государственное признание значимости моральной компоненты высшего образования в условиях ее прагматизации, неразрывная связь реформирования высшего образования с сохранением и трансляцией моральных ценностей.
Description: The significance of the modern system of education and "ethization" of society in the context of self-identification of the individual, as well as the status of ethics as a normative component of the higher education system, corresponding to the directions of development of the world educational space, is substantiated. The state acknowledges the importance of the moral component of higher education in terms of its pragmatization, the inextricable link between the reform of higher education and the preservation and translation of moral values.
URI: https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/14774
Appears in Collections:Наукові статті кафедри культурології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Umanets_Stasevska_302-310.pdf482.22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.