Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/13458
Title: Організаційно-правові засади протидії корупції в судовій системі України
Other Titles: Организационно-правовые основы противодействия коррупции в судебной системе Украины
Strategic and Legal Framework for Combating Corruption in the Judicial System of Ukraine
Authors: Петрова, А.С.
Keywords: судова система
корупція
протидія корупції
корупційні ризики в судовій системі
детермінанти корупційних ризиків
судебная система
коррупция
противодействие коррупции
коррупционные риски в судебной системе
детерминанты коррупционных рисков
judicial system
corruption
combating corruption
corruptogenic factors of the judicial system
corruptogenic factors
Issue Date: 2017
Citation: Петрова А. С. Організаційно-правові засади протидії корупції в судовій системі України : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.10 / А. С. Петрова ; кер. роботи Л. М. Москвич ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. – Харків, 2017. – 20 с.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.10 «Судоустрій; прокуратура та адвокатура».– Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Міністерство освіти і науки України, Харків, 2017. У дисертації на підставі теоретичних здобутків учених у сфері судоустрою, процесуального права, а також інших галузевих наук, існуючих міжнародно-правових актів, вітчизняного законодавства й судової практики здійснено комплексне дослідження організаційно-правових засад протидії корупції в судовій системі України. Надано характеристику представників судової системи України як суб’єктів потенційних корупційних практик крізь призму авторської класифікації, використання якої дало змогу відобразити специфічну участь кожного з них. Досліджено практики деяких зарубіжних країн у сфері протидії корупції в судових системах та виокремлено їх спільні риси. З огляду на предмет дослідження розкрито такі корупційні ризики в судовій системі України, як недоброчесна поведінка суб’єктів потенційних корупційних практик, наявність конфлікту інтересів, безконтрольність з боку керівництва, існування дискреційних повноважень. Окреслено й охарактеризовано такі детермінанти виникнення корупції в судовій системі України, як антропосоціокультурні чинники й недоліки законодавства (прогалини, колізії, дискреції).
Диссертация на соискание ученой степени кандидата юридических наук по специальности 12.00.10 «Судоустройство; прокуратура и адвокатура». – Национальный юридический университет имени Ярослава Мудрого, Министерство образования и науки Украины, Харьков, 2017. В диссертации на основании теоретических достижений ученых в сфере судоустройства, процессуального права, а также других отраслевых наук, существующих международно-правовых актов, отечественного законодательства и судебной практики осуществлено комплексное исследование организационно-правовых основ противодействия коррупции в судебной системе Украины. Охарактеризованы представители судебной системы Украины как субъекты потенциальных коррупционных практик сквозь призму авторской классификации, использование которой позволило отразить специфическое участие каждого из них. Исследованы практики некоторых зарубежных стран в сфере противодействия коррупции в судебных системах и выделены их общие черты. Учитывая предмет исследования, раскрыты такие коррупционные риски в судебной системе Украины, как недобросовестное поведение субъектов потенциальных коррупционных практик, наличие конфликта интересов, бесконтрольность со стороны руководства, существование дискреционных полномочий. Определены и охарактеризованы такие детерминанты возникновения коррупции в судебной системе Украины, как антропосоциокультурные факторы и недостатки законодательства (пробелы, коллизии, дискреции).
Description: Dissertation for the degree of Candidate of Juridical Science in 12.00.10 «Judiciary, Public Prosecution and Bar». – Yaroslav Mydryi National Law University, the Ministry of Education and Science of Ukraine, Kharkiv, 2017. In this dissertation, I carry out a comprehensive study of the strategic and legal framework for combating corruption in the Judicial System of Ukraine on the grounds of theoretical achievements in the fields of Judiciary and Procedural Law as well as other related sciences, existing international legal acts, domestic legislation, and judicial practice; I laid down a number of arguments, conclusions and practical guidelines for further development of the judiciary, updates of the national statutes and increase in efficiency of the domestic judicial system. On the grounds of the systematic analysis of the various definitions of the term “corruption” and taking into account the peculiarities of the judicial system functioning, I suggest that we should view the concept of “corruption in the judicial system of Ukraine” as a social phenomenon encompassing a set of acts related to abusing of official powers by judicial officers, who may potentially engage in corrupt practices, with the purpose of seeking their own interests and interests of third parties, as well as other offenses that promote or conceal corrupt activities. I defined Ukrainian judicial officers as persons, who may potentially engage in corrupt practices, from the point of view of my classification, which gave me an opportunity to demonstrate peculiarities of how each of them participates in corrupt activities. I suggested that we should divide them in accordance with their legal status as follows: (a) persons authorized to perform public functions, (b) persons, who hold key positions, and (c) persons with a special status. I took apart the current state of legal regulation in the field of combating corruption in the judicial system and named the persons authorized to perform these functions. I studied the experience of several foreign countries in the field of combating corruption in judicial systems and distinguished their common features that are as follows: (a) they adopted a specialized anti-corruption legislation, (b) they outlined regulatory requirements regarding the incompatibility of judicial officers and proportionate responsibility of the latter for violations of these requirements, (c) they ensure adequate financial support for judicial officers; (d) they support high ethical standards regarding these persons; (e) they established specialized anti-corruption institutions; (f) they exercise public control over judicial officers` activities and their direct participation in the process of combating this phenomenon, (g) they introduced property declarations, (h) they created specialized courts for reviewing corruption cases. The semantic analysis of the terms “corruption” and “risk” allowed us to provide a comprehensive interpretation of the statutory concept of “corruption risk in the judicial system” as a set of legal, organizational, and other influences and causing factors that encourage (stimulate) persons, who may potentially engage in corrupt practices, to actually commit corruption offenses while performing functions vested in them. Given the research subject, I expanded upon such corruption risks in the judicial system of Ukraine as misconduct of persons, who may potentially engage in corrupt practices, existence of a conflict of interest, absence of supervision, and existence of discretionary powers. I outlined and gave characteristics to the following corruptogenic factors of the judicial system of Ukraine: anthropological, social, and cultural factors as well as shortcomings of the legislation (loopholes, conflicts of laws, discretions).
URI: https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/13458
Appears in Collections:12.00.10 – Судоустрій; прокуратура та адвокатура

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petrova_2017.pdf279.62 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.