Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/10104
Title: Господарсько-правове регулювання комерційної концесії (франчайзингу) у відносинах, пов’язаних із передачею прав на технологію
Other Titles: Хозяйственно-правовое регулирование коммерческой концессии (франчайзинга) в отношениях, связанных с передачей прав на технологию
Economical and legal regulation of commercial concession (franchising) in relations coming from the transfer of rights on technology
Authors: Давидюк, О.М.
Keywords: інновації
інноваційна діяльність
технологія
трансфер технологій
комерційна концесія
франчайзинг
инновации
инновационная деятельность
технология
трансфер технологий
коммерческая концессия
innovation
innovation activity
technology
technology transfer
commercial concession
franchising
Issue Date: 2014
Citation: Давидюк О. М. Господарсько-правове регулювання комерційної концесії (франчайзингу) у відносинах, пов’язаних із передачею прав на технологію [Електронний ресурс] / О. М. Давидюк // Право та інноваційне суспільство : електрон. наук. вид. – 2014. – Вип. 2. – С. 30–37. – Режим доступу: http://apir.org.ua/wp-content/uploads/2014/11/Davydiuk.pdf (дата звернення: 3.03.2016). – Заголовок з екрана.
Abstract: Присвячено окремим науковим проблемам господарсько-правового регулювання права суб’єктів господарювання на використання у своїй господарській діяльності договорів комерційної концесії (франчайзингу) для передачі прав на технологію як об’єкт господарського обороту.
Посвящено отдельным научным проблемам хозяйственно-правового регулирования права субъектов хозяйствования на использование в своей хозяйственной деятельности договоров коммерческой концессии (франчайзинга) для передачи прав на технологию как объект хозяйственного оборота.
Description: Commercial concession (franchising) is one way to transfer the intellectual property rights, innovative facilities to use it in entities business. On the ground of the current legislation of Ukraine, law enforcement international practice, commercial concession mediated by franchising agreement. Conclusions and development prospects: 1) the commercial concession agreement (franchising) is the most appropriate form of private law regulation of social relations arising from the creation, transfer and implementation of technology between entities and participants of economic relations; 2) Using of this agreement allows to transfer the rights on the technology in its most complete form of realization – material and informational; 3) The current legislation of Ukraine that provides the legal regulation of commercial concession relations needs immediate improvement; 4) The provision of the Economic Code of Ukraine should involve the peculiarities of legal regulation of commercial concession relations (franchising) between entities by placing principle of deficiency of state registration of agreements and rights that transferred under such agreements; 5) Special sectorial legal act named the Law of Ukraine «On the technology» should involve the commercial concession agreement(franchising) as the main type of the economic and legal agreement that should be used by entities for transfer of rights on technology; 6) It is necessary to authorize the dedicated government agency in the turn over technology field to develop a model agreement of commercial concession of technologies that will offer to economic agents appropriate contractual clauses for further using in the procedure of the conclusion of such agreements.
URI: http://apir.org.ua/wp-content/uploads/2014/11/Davydiuk.pdf
http://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/10104
Appears in Collections:Наукові статті кафедри господарського права

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Davydiuk_30-37.pdf465,29 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.